Verkeerde eiwitvouwing
-
Beste allemaal,
Mijn zus (Mahnoor) en ik zitten in 5 VWO en we willen dit schooljaar al beginnen met ons PWS. We wilden ons PWS voor biologie doen, maar dat kon helaas niet, dus nu willen we het voor scheikunde gaan doen. Nu hebben we ons onderzoeksvraag en deelvragen opgesteld en willen we weten of ze goed zijn.
Ons onderzoeksvraag is: 'Wat is de moleculaire oorzaak van cystische fibrose?
Deelvragen: 'Wat is cystische fibrose en is het erfelijk?'
'Hoe wordt een eiwit gemaakt?'
'Wat is het verschil tussen eiwitten van gezonde mensen en mensen met cystische fibrose?'
'Welke mogelijkheden zijn er om cystische fibrose te behandelen?'Wij vinden eiwitten en de manier waarop eitwitten zich vouwen (primaire structuur, secundaire structuur etc) erg interessant. We wilden liever verkeerde eiwitvouwingen in het algemeen doen, maar daar kon je volgens mij dan moelijk een PWS over maken aangezien dat een te breed onderwerp is, dus hebben we voor cystische fibrose gekozen. Maar als iemand nog suggesties heeft voor een PWS over de algemene verkeerde eiwitvouwing horen we dat graag. :-)
Ook had een vraagje over de PWSmiddag. Misschien willen wij vragen stellen over dit onderwerp op 19 mei, op die datum kon je vragen stellen over scheikunde en biologie heb ik gezien. Maar we moeten nog weten of ons scheikundedocent ons wilt begeleiden en of die dag goed uitkomt. Wat zal dan de uiterste datum van inschrijving kunnen zijn als we die plek willen? Zullen er na 19 mei dan nog dit schooljaar PWSmiddaggen zijn waar studenten zijn die vragen over scheikunde/biologie kunnen beantwoorden?
Alvast bedankt en tips zijn altijd welkom :)
Groetjes,
Mahrukh Raza uit 5VWO
-
Beste Mahrukh en Mahnoor,
Slim om scheikunde te kiezen als biologie niet mag. Scheikunde en biologie zijn namelijk nauw verbonden met elkaar in het menselijk lichaam. Het is slim om het beperkt te houden op dit onderwerp. Er is genoeg te vinden en nu kun je dus juist diep ingaan op het onderwerp.
Jullie hoofd- en deelvragen zijn goed. Ik heb nog een suggestie over een extra deelvraag:"Wat is het verschil in rheologie van het slijm van mensen met en zonder CF?"
Rheologie is een ander woord voor viscositeit, stroperigheid van een vloeistof. Mensen met CF hebben taaier slijm, dus met een hogere viscositeit. Er zal waarschijnlijk het een en ander te vinden moeten zijn. Daarnaast kun je hier wellicht een proef mee doen.Over de PWS middag. Het is momenteel niet druk dus ik heb een plekje voor jullie gereserveerd. Zodra jullie dan definitief weten of jullie kunnen, kun je je aanmelden via de site. Wellicht dat we een andere dag kunnen afspreken maar dat kan ik niet garanderen.
Mvg,
Sanne -
Hoi Sanne,
Heel erg Bedankt voor het reageren! Sorry voor de late reactie, ik had je reactie eerder gelezen maar ik heb pas gisteren gesproken met mijn scheikunde docent (door de meivakantie),dus vandaar dat ik nu pas reageer.
Onze docent wilt ons begeleiden, maar wel moeten we wat aanpassen. De eerste deelvraag moeten we schrappen omdat je die te makkelijk kan opzoeken, dus die gaan we alleen kort in het voorwoord behandelen. Ook wilt ons docent dat we ons onderzoeksvraag gaan veranderen, dus nu is ons onderzoeksvraag: Is er 1 moleculaire oorzaak van taai slijm in de longen en een slechte spijsvertering bij CF-patiënten of zijn er twee aparte (onafhankelijke) oorzaken? De deelvragen moeten we misschien nog aanpassen.
De deelvraag die jij bedacht heb willen we graag gebruiken en daar zouden we ook graag een proef bij willen doen. We wilden iets doen waarbij je stoffen gaat toevoegen waardoor de viscositeit van het slijm veranderd. Zou jij ons willen helpen met de proefopstelling?
We wilden eerst naar de PWS middag voor de deelvraag hoe een eiwit wordt gevormd, maar onze docente zei dat wat we kunnen opzoeken op internet niet hoeven te vragen, dus nu willen we komen voor een proefje. Op de site heb ik ook gezien dat je een document moet invullen (de proefopstelling) en dat je binnen twee weken dan antwoord krijgt. Ik weet niet of het mogelijk is dat als we de proef mogen doen op TU Delft, dat we het dan op 19 mei kunnen doen als jij er bent, want ik weet niet hoelang het regelen daarvan duurt, en of er dan plek is in het lab bijvoorbeeld. Ons maakt het niet uit wanneer we het doen, maar ik weet niet of jij er bij moet zijn en of je er dan op een andere dag bij kunt zijn.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Groetjes,
Mahrukh
-
Beste Mahrukh,
Fijn om te horen dat jullie goede begeleiding krijgen. Een proef bij mij uitvoeren as donderdag gaat niet lukken. Je moet inderdaad een proefopstelling zelf schrijven en dat kan ik dan checken. Als daarvoor apparatuur nodig is van de TU Delft kost dat meestal drie weken om aan te vragen. De benodigdheden voor de proef zoals het slijm zullen ook niet snel te regelen zijn. Zonder achtergrond informatie en goede voorbereiding is het bedenken van een proef moeilijk.
Ik stel voor dat jullie je eerst een beetje gaan oriënteren op de theorie van het onderwerp ook van rheologie. Dan kunnen we blijven sparren over internet en dan kan ik jullie helpen bij het bedenken van een proef. Als het dan nodig is kan ik jullie in september 2016 helpen met een proef op de TU Delft.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Mahrukh,
Ik ben het eens met de technicus dat de proef die jullie in gedachten hebben niet haalbaar is voor jullie. Ik zou wel voorleggen aan jullie begeleider dat een proef een moeilijk punt is met dit onderwerp.
Wellicht kunnen jullie een proef bedenken die een principe demonstreerd dat voorkomt bij deze ziekte. Als jullie uit uit theorie onderzoek weten dat de eiwitten zorgen voor verdikking kun je dat demonsteren met een verdikkingsmiddel en wellicht de eigenschappen hiervan onderzoeken.
Hoe ver zijn jullie met het theoretische onderzoek?Groetjes,
Sanne -
Hoi Mahrukh,
Sanne is op dit moment op vakantie. Als ze terug is, gaat ze weer verder met je vraag.
Groetjes Joris