Luchtzuiverende kwaliteiten kamerplanten
-
Beste Noor,
Hartstikke bedankt voor de reacties! Toevallig hadden we vandaag een afspraak met een wetenschapper van Fytagoras in Leiden, die ons wat verder kon helpen met het onderzoek. Helaas zijn we er nog steeds niet in geslaagd om een fijnstfofmeter te regelen. Wel hebben we vandaag nog gebeld met Air So Pure, met de vraag of zij ons wellicht konden sponsoren aangezien we het hele onderzoek voor hen aan het doen zijn en ze ons tevens de planten hebben gesponsord. Ze zouden het eerst moeten bespreken en we krijgen zo snel mogelijk antwoord van ze.
We willen dus voorlopig eerst even dit afwachten, maar als dit niet gaat lukken zouden we graag gebruik willen maken van uw aanbod.
Nogmaals, heel erg bedankt!Groeten,
Eva
Marleen
Thijs -
Beste Noor,
De eerste schoolonderzoeken zijn gelukkig weer voorbij en kunnen we ons volledig focussen op ons pws. Deze heeft helaas, juist door de schoolexamens, een tijdje stilgelegen.
Eerst even een update: het is ons niet gelukt een fijnfstofmeter te krijgen van het bedrijf Air So Pure, en daarom zouden wij toch zeer graag met jullie in zee gaan. Daarvoor hebben wij wel een aantal vragen:
-Hoe groot is de fijnstofmeter?
-Moet deze worden aangesloten op een computer en een stopcontact?
-Hoe lang zouden wij gebruik mogen maken van de practicumvoorziening, zou dit meerdere dagen mogelijk zijn?
-Zouden wij deze proef in de week 46/47 kunnen houden en wanneer komt het jullie het beste uit? (het liefst zo snel mogelijk)
-Hoeveel fijnstofmeters hebben jullie tot de beschikking?
-Hebben jullie wellicht ook CO2-meters? (zelf hebben we er 1, maar als er twee fijnstofmeters zijn zouden wij ook graag gebruik willen maken van twee CO2-meters)Je had ook nog gevraagd naar ons proefopzet en die zullen we in een bijlage naar je mailen.
Alvast hartstikke bedankt voor alle moeite.Groeten,
Eva Verbiest
Marleen Lam
Thijs Brehm -
Oke, dan merk ik het wel. Zouden jullie me wel op de hoogte kunnen houden met wie jullie "in zee gaan"? Dan kan ik dit op den duur ook aan de professor laten weten, zodat hij niet onnodig op jullie wacht :))
Succes voor nu.
Groet,
Noor -
Ha Eva, Marleen en Thijs,
Het is alweer een maand geleden dat ik contact had met desbetreffende docent met fijnstofmeter. Ik zal het nogmaals voor jullie berichten om te kijken wat er mogelijk is. Het is zo dat
Hij beschikt over een CPC, Condesation Paricle Counter. Er is daarbij in het verleden bij planten de fijn stof reductie gemeten en dat is 3 tot 5 % van de 50 % positief geladen fijn stof van verbrandingssystemen. Bij naaldvormige planten is dat 5 – 7 % van de 50% positief geladen deeltjes. Een CPC meet van 0,3 micrometer en groter alle deeltjes in aantallen mits iso-kinetisch opgesteld. Dus het meten gaat niet zo maar even. Het gaat immers dan om een goede meting en bruikbaar resultaat. Ik zal jullie proefopzet ook bekijken.
Jullie horen van mij.
Groet,
Noor -
Hallo allen,
Jullie spreken over een proefopzet - zouden jullie deze nog kunnen toesturen? Alleen dan kan ik met de docent bespreken wat er mogelijk is.
Groet,
Noor -
Ja, de proefopzet heb ik gekregen - ik heb m doorgestuurd naar een docent. Ik wacht nu op zijn antwoord.
Grt.
-
Beste Noor,
Heb je onze proefopzet ontvangen? We hebben hem naar je mail gestuurd via het forum.
Groeten,
Marleen, Thijs en Eva
-
Hoi, Tot op heden heb ik nog niets van de docent vernomen - de kans is groot dat hij in het buitenland zit. Even afwachten dus.
Mvg,
-
Hallo,
We zijn inmiddels alweer heel wat weken verder. Hoe is de voortgang van jullie project? Het is mij niet gelukt de fijnstofmeter te kunnen organiseren voor jullie, waarvoor mijn excuses. Mogelijk hebben jullie in de tussentijd over andere oplossingen nagedacht?
Mvg,
Noor -
Beste Noor,
Ten eerste, nogmaals enorm bedankt voor alle hulp!
Daarnaast moeten we helaas meedelen dat het ons niet is gelukt om een fijnstofmeter te regelen. Wel heeft een natuurkunde docent op onze school gezegd dat zij het altijd deed door een monster te nemen en dan zelf te tellen. Dit is natuurlijk veel werk, maar we gaan kijken of dit te realiseren is.
Voor de rest gaat alles redelijk goed met het profielwerkstuk en hopen spoedig klaar te zijn!Groeten,
Eva
Marleen
Thijs