zonne-energie (zweef)vliegtuig
-
geachte student(en),
Ik ben begonnen aan mijn PWS over een zweefvliegtuig op zonne-energie (5vwo). Echter ben ik tegen enkele problemen opgelopen, en misschien kunnen jullie mij helpen daarmee. Het grootste probleem is waarschijnlijk de juiste soorten zonnepanelen. Is er een mogenlijkheid om zonnenpanelen te lenen bij de TU Delft? Ik wil namelijk niet teveel geld kwijtraken van het betalen van zonnepanelen. Ook zou ik graag hulp hebben met het uitzoeken van een geschikte motor die de vliegtuig zal aansturen. over het ontwerp zouden we ook graag wat commentaar willen hebben. tot nu to hebben we een zweefvliegtuig in gedachte die zal gaan lijken op de Skywalker (google eventueel voor een afbeelding). De besturing wil ik niet al te ingewikkeld maken. Ik dacht aan alleen staartvin besturing voor links en rechts, en met harder en zachter gaan wil ik het vliegtuig omhoog en omlaag laten gaan. Ik hoop dat u een beeld heeft van wat mijn idee is, en zou erg blij zijn met uw hulp
vriendelijke groeten,
Karan Kohabir -
Beste Karan,
Bedankt voor je bericht! Dit geeft me inderdaad een iets beter beeld van wat je wilt gaan doen. Heb je al een ontwerp gemaakt? En heb je op dit moment al een specifieke vraag over je model/ontwerp?Groetjes,
Joost -
Beste Joost Rothweiler,
Dank je voor je reactie op mijn vraag. Ik heb vernomen dat je niet precies een beeld hebt van wat ik wil gaan doen. Ik wil onderzoeken hoe ik een vliegtuig op zonne-energie gedurende de zon schijnt kan laten vliegen. De energie opgewekt uit de zonnepanelen wil ik naar een kleine accu brengen(als er te weinig energie is door de zon, zodat de vliegtuig niet neerstort), het ontwerp wil ik onderzoeken met informatie op internet te zoeken, en uiteindelijk het perfecte model zelf te bouwen.Misschien heb ik je hierbij wat meer beeld van mijn plan, en hoop ik dat je me verder kunt helpen.
Vriendelijke groeten,
Karan -
Beste Joost,
ik heb nog geen ontwerp gemaakt. ik denk echter wel dat het een model van een zweefvliegtuig zal gaan worden, omdat die ligt is, lang blijft zweven en heeft een groot oppervlak voor de zonnecellen. ook heb ik verder op internet gezocht en vond ik een site waar iemand een zonne-energie vliegtuig had gemaakt van goedkope spullen; http://diydrones.com/profiles/blogs/diy-solar-airplane. Ik vroeg me af of dit project wat hij heeft gedaan om het in die richting ook te doen. Ik heb namelijk niet echt een idee of plan van wat ik precies moet doen. zou je me daarmee kunnen helpen?
Groeten,
Karan -
Beste Karan,
Leuk onderwerp! Alleen lijkt me de focus van je PWS niet helemaal duidelijk. Wat wil je precies met de zonne-energie doen nadat deze is opgewekt uit de panelen? Hoe ga je het ontwerp van jullie vliegtuig op zich testen? En hoe ben je van plan de besturing over te brengen van controller naar het vliegtuig? Misschien is het een goed idee op je slechts op een van deze onderwerpen te focussen voor je PWS.Verder kun je helaas geen zonnepanelen lenen van de TU Delft. Wel zijn we van plan in november 2015 weer een workshop zonnecellen te geven waarbij meer kennis en praktisch inzicht over zonnepanelen en zonne-energie wordt gegeven.
Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen!
Groetjes,
Joost -
Beste Karan,
Dat ziet er inderdaad mooi uit! Wat me direct opvalt aan dit ontwerp is dat er geen besturing van het vliegtuig mogelijk is. Persoonlijk denk ik dat dit ook een mooi idee is voor jou profielwerkstuk: Kijken naar de energie die wordt opgewekt, hoe dit gebruikt kan worden en in hoe verre jouw oplossing schaalbaar is maar verdere besturing en daadwerkelijk gebruik buiten beschouwing laten.Probeer eens een hoofdvraag op te stellen die hierbij past en neem misschien ook even een kijkje in het stappenplan om de afweging tussen ontwerpen en onderzoeken te onderzoeken.
Wanneer je een hoofdvraag hebt is het makkelijker om daar een proef bij de bedenken (in plaats van andersom) dus probeer er eentje op te stellen, dan denk ik dat we er samen wel uit komen!
Groetjes,
Joost -
Beste Joost,
Toch zou ik liever wel besturing willen toepassen op het vliegtuig. Ik wil waarschijnlijk de stappen volgen die de persoon van de laatst gestuurde link nadoen. http://www.jameco.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10001_10001_228056_-1. Deze zonnepanelen hebben een oppervlakte van 8,128 cm x 14,986 cm en een gewicht van 5,66 gram. Nu vraag ik me af hoe ik weet wat voor motor ik nodig zal gaan hebben voor het vliegtuig. Natuurlijk hangt dit af van het gewicht, de kracht van de motor, en de energie uit de zonnepanelen. we proberen een zweefvliegtuig-model te maken vanuit deze site: https://mancave.conrad.nl/ontwerp-en-bouw-een-rc-zweefvliegtuig/. Misschien een die nog wat simpeler is, zoals van de vorige link in mijn vorige bericht. Kan je voor mij helpen van hoe ik te werk moet gaan in stappen?
In voorbaad dank,
Karan -
Beste Karan,
Ik ben toch een beetje bang dat je te veel probeert te doen met je ontwerp. Heb je al een hoofdvraag bedacht voor je profielwerkstuk? Het alleen al focussen op de zonnepanelen, batterij en motor zou al voldoende zijn voor een volledig profielwerkstuk maar door er daadwerkelijk een werkend model van te maken met besturing en ook de hele aerodynamica tak er bij te halen maak je het jezelf erg lastig.
Ik wil je daarom toch nogmaals aanraden eerst je doel van je profielwerkstuk vast te leggen in een hoofdvraag. Wanneer je dit lastig vindt, laat dan weten in welke richting je zit te denken en dan kijken we wat we hier van kunnen maken!
Groetjes,
Joost