Kristal groei beïnvloeden
-
Goedendag,
wij zijn van het Cambium College, uit zaltbommel.
Wij zijn voor ons PWS bezig met het onderzoeken, wat de beste omstandigheden zijn om kristallen te kunnen laten groeien(aluinkristallen). Maar voor ons vervolg onderwerp willen we graag de structuur bekijken van het kristal, maar daar hebben wij op school niet de juiste microscopen voor. Dus onze vraag is of we bij jullie op school gebruik mogen maken van jullie (betere) microscopen?!Groetjes,
Leon van Bruchem & Christian Wolthaus
-
Beste Leon en Christian,
Wat voor een aluin hebben jullie gebuikt, kalium aluin? Dit aluin vormt zich namelijk altijd op dezelfde manier: het heeft een octaëdrische geometrie. Dit houdt in dat 1 molecuul een octaëder vormt. De structuur van de eenheidscel van kalium aluin is kubisch. Kort gezegd houdt dit in dat meerdere moleculen een kubisch kristal vormen. Ik weet niet of wij op de universiteit microscopen hebben die de structuur van kristallen kan bepalen, maar ik vraag me dus af of dit nodig is voor jullie. Ik zou even met de leraar bespreken wat jullie precies willen onderzoeken, omdat de structuur over het algemeen dus hetzelfde is van eenzelfde stof.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.Groetjes,
Tirsa