PWS waterstofbrandstofcel
-
Beste Margje,
Iets meer dan een week geleden was ik met mijn PWS partner een workshop bij u gaan volgen. Gedurende deze workshop zijn we meer komen te weten over de brandstofcel. We hebben ook rendementen berekend. Maar we vragen ons af hoe we de maximale Faraday rendement kunnen berekenen nadat de maximale chemische rendement bekend is?
Hoop voor een spoedig antwoord.
Met vriendelijke groet,
Prince
-
Hoi Prince,
Zijn jullie wel uit de andere berekeningen gekomen? Wat jullie kunnen berekenen, als het goed, is het chemisch rendement en het Faraday rendement. Theoretisch gezien kan het Faraday 100% halen (alleen elektronen die door het membraan gaan verlagen het rendement, en natuurlijk alle onnauwkeurigheden). Maar het chemisch rendement haalt nooit 100% doordat we niet alle energie die vrij komt bij een verbranding kunnen gebruiken in een brandstofcel. Een brandstofcel gebruikt alleen de lading van de elektronen die 'vrijkomen' tijdens de reactie. Om het maximale chemisch rendement te bepalen hebben we berekend hoeveel elektrisch energie er maximaal geleverd kan worden door de verbruikte hoeveelheid waterstof. Hierbij hebben we het volume H2 omgerekend naar aantal elektronen, dit vermenigvuldigd met de Faraday constante om de totale lading te bepalen. Met deze totale lading kun je de stroomsterkte bepalen (Ampere = Coulomb/seconde). Via de karakteristieke curve kun je het bijbehorende voltage en vermogen bepalen. Hieruit leidt vervolgens de maximale elektrisch energie. Als je deze vergelijkt met de maximale verbrandingswarmte krijg je het maximale chemisch rendement.
Een maximaal Faraday rendement hebben we niet berekend, wel kun je je chemische rendement vergelijken met het maximale chemisch rendement, de factor hier tussen zou ongeveer je Faraday rendement moeten zijn (niet precies omdat je werkt met je karakteristieke curve).
Ik hoop dat je hier weer verder mee komt!