Omgekeerde regenboog
-
Beste ‘scheikundige’,
Ik heb voor scheikunde een onderzoek genaamd de ‘omgekeerde regenboog’ waar ik zelf helaas niet uit komt.
We hebben een oplossing: natriumthiosulfaat Na2S2O3.5H2O, natriumacetaat CH3COONa.3H20en natronloog waar we zoveel druppels universeelindicatoroplossing aan toevoegen dat deze duidelijk blauw is.Deze oplossing hebben we met een pH meter gemeten en bleek een pH van 11,82 te hebben.
Hieraan voegen we een 30% waterstof peroxide toe waarna door ontleding van de waterstof peroxide de kleur van blauw naar groen,geel,oranje en uiteindelijk rood wordt.
We maken 2 van deze oplossingen en aan de ene oplossing voegen we een spatelpunt ammoniummolydbaat (NH4)2MoO4 toe wat als katalysator werkt. Hierdoor loopt deze reactie ipv in ong een kwartier in 10 seconde.
Onze hypothese:
De sterk basische oplossing laat de universeelindicatoroplossing natuurlijk blauw kleuren. Nadat de waterstofperoxide wordt toegevoegd ontleed deze en zorgt ervoor dat de oplossing sterk zuur wordt en na einleiding hiervan zal de oplossing rood kleuren.We hebben echter 2 problemen:
Hoewel de katalysator ammoniummolydbaat een pH waarde van rond de 5 a 6 heeft verlaagt dit na toevoeging aan de oplossing de pH waarde van de oplossing van 11,82 naar 5,29.
Waarom gebeurt dit?Hoe zorgt de ontleding van waterstofperoxide ervoor dat de oplossing sterk zuur wordt?
We zijn jullie ontzettend dankbaar voor jullie hulp!
Sjors en Jochem -
Hoi,
Interessant onderwerp! Ik zag laatst nog iets over de omgekeerde regenboog in het weerbericht op tv.
Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat jullie onderzoeksvraag is; proberen jullie de omgekeerde regenboog te simuleren met deze stoffen? Komt het in de natuur ook voor met katalysator? Weten jullie welke reacties plaatsvinden of is dat juist de vraag? Uit m'n hoofd weet ik namelijk niet hoe de omgekeerde regenboog werkt, dus als jullie me hier nog wat meer informatie over kunnen geven, kan ik waarschijnlijk wel verder helpen!
Ik hoor het wel,
-
Inderdaad het is opzich een grappige proefje en werkt ook mooi, maar wij zouden de reactie's die optreden graag ook 'begrijpen'.
Wanneer we de katalysator allereerst even buiten beschouwing laten, waardoor wordt de oplossing: natriumthiosulfaat, natriumacetaat en natronloog (erg basische oplossing) sterk zuur na toevoeging van 30% waterstof peroxide.We hebben al wat onderzoek proberen te doen en denken dat er hier een redox reactie gaande is maar echt verder komen wij ook niet?
Dus misschien dat jij hier iets van af weet en ons zou kunnen helpen!
Alvast hartstikke bedankt!
-
Hey,
Ik zag dat jullie de vraag ook gesteld hadden op het chemieforum. Zijn jullie al voldoende geholpen met dat antwoord of hebben jullie nog meer vragen? Ik heb er nog even naar gekeken en verder gezocht waarbij ik op deze site terecht kwam. Volgens mij kan je dus inderdaad verwachten dat er sulfaat gevormd wordt uit thiosulfaat, en geen S4O6(2-). De reacties die hier staan kan je waarschijnlijk zelf wel ontleden in halfreacties.
Succes ermee!