Parfum en Esters
-
Hallo,
Wij zijn twee meiden van het VWO en wij willen ons profielwerkstuk graag over esters doen.
Nou hebben we besloten dat we verder willen gaan met parfum. We hebben al ongeveer een hoofdvraag:
Uit welke chemische stoffen is parfum opgebouwd?De bedoeling hiermee is dat we willen gaan uitzoeken welke bestanddelen er in een bepaald parfum zit, doormiddel van gaschromatografie, hydrolyse enz.
Als ons dat lukt, willen we ook nog proberen om het ongeveer na te maken en te kijken of men het verschil merkt.
Hebben jullie misschien nog mogelijkheden wat we zouden kunnen doen, misschien wel op de universiteit zelf? Of tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Evelien en Wendy
-
Hallo Sara,
Dankjewel voor je reactie!
We hebben besloten om eerst zelf een aantal geurstoffen te verkrijgen,
Met kleinere experimenten zoals een refluxopstelling.
Dit kan gewoon op school, dus dat moet te doen zijn.Daarnaast zouden we nog wel graag parfum willen onderzoeken op de universiteit.
Hopelijk kun je ons hiermee helpen en anders moeten we naar een andere oplossing zoeken.
Alvast bedankt!Groetjes,
Evelien & Wendy -
Hoi Evelien en Wendy!
Ik heb het nagevraagd voor jullie, maar het is erg lastig om de gaschromatograaf te gebruiken, vooral omdat dit nauwkeurige voorbereiding vereist (er zijn per stof bepaalde instellingen voor de GC). Aangezien wij weinig met parfum werken, zijn deze instellingen niet bekend. Het spijt me, maar jullie zullen een andere manier moeten vinden!
Als je verder nog problemen tegen komt met jullie PWS, vraag het dan gerust!
Groetjes,
Sara -
Hoi Evelien en Wendy,
Ik zou goed over jullie PWS nadenken. Zelf parfum maken is niet makkelijk omdat je verschillende ingrediënten nodig hebt, die erg duur zouden kunnen zijn.
Om parfum te analyseren heb een gaschromatograaf/massa spectrometer nodig. Deze staan inderdaad op de universiteit, maar zulke analyses zijn kostbaar. Daarnaast mag je er niet 'zomaar' iets ingooien. Ik ga even kijken of ik wat kan doen, maar ik vrees dat dit wel lastig wordt (regulier onderzoek gaat namelijk voor).
Jullie zouden kunnen kijken hoe ver je met dunnelaag chromatografie komt. Dan beperk je tot enkele ingrediënten in plaats van de vele die parfum bevat.
Als jullie nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag!
Groetjes,
Sara