PWS kunstorgaan
-
Beste,
Wij zijn Eva en Noor en we moeten dit jaar ons profielwerkstuk gaan maken. We hebben besloten het te doen over kunstorganen, met de focus gelegd op de longen. Dit omdat we beiden geïnteresseerd zijn in geneeskunde/klinische technologie. We willen onderzoeken of het in de toekomst mogelijk gaat zijn om een lichaamseigen long te vervangen door een kunstlong. We hopen dat we een keer met iemand kunnen praten die hier meer verstand van heeft of al onderzoek naar heeft gedaan. Voor ons onderzoek hebben we al een hoofdvraag en deelvragen geformuleerd. Deze zijn als volgt;
Hoofdvraag: Is het mogelijk om in de toekomst een lichaamseigen long te vervangen door een kunstlong?
Deelvragen:- Hoe zit de long in elkaar?
- Hoe zit het huidige donorsysteem in elkaar?
- Wat is de functie van de long?
- Aan welke eisen moet een kunstlong voldoen?
- Wanneer is een kunstlong/longtransplantatie nodig?
- Wat zijn de voordelen van kunstorganen ten opzichte van het huidige donorsysteem?
We horen graag wat er mogelijk is, alvast bedankt!
Eva en Noor
-
Beste Eva en Noor,
Jullie deelvragen zien er goed uit. Hoe ver zijn jullie al met jullie project? Het is wellicht mogelijk dat jullie met iemand kunnen praten die hier meer verstand van heeft, maar dan zou ik graag willen weten wat jullie uit het gesprek willen halen. Dan kunnen wij wat gerichter voor jullie zoeken.
Groetjes,
Sanne -
Hoi Sanne,
We zitten nog in de beginfase van het project, deze week willen we vastleggen wat voor onderzoek we precies willen gaan doen.
Wat we uit het gesprek te weten willen komen is wat er allemaal voor nodig zou moeten zijn om een kunstlong/kunstorgaan te maken qua materiaal, weefsels en verbinding met het lichaam en of het mogelijk zou zijn dat we hier zelf een concreet onderzoek aan verbinden. We hebben zelf al veel informatie gevonden over de longen en kunstorganen, en zouden dit graag in de praktijk toe willen passen in een onderzoek.
We weten nog niet precies wat voor onderzoek, we weten namelijk niet precies wat de mogelijkheden hiervoor zijn. Misschien zou je ons hier ook verder mee kunnen helpen?Alvast bedankt,
Groetjes,
Eva en Noor -
Hoi Eva en Noor,
Midas is dit weekend niet beschikbaar, maar zal jullie na het weekend antwoord geven.
In de tussentijd kan ik jullie adviseren ook eens contact op te nemen met ziekenhuizen. Misschien mag je bij hun onderzoek doen naar bestaande/geplaatste kunstorganen?Groetjes,
Joris
-
Hee Eva en Noor,
Excuses voor de late reactie! Door de overgang naar de nieuwe site zijn er veel berichten verwaarloosd.
Ik heb slecht nieuws. Ik heb goed naar jullie vraag gekeken, en, hoewel wij van de TU Delft expertises hebben in vrijwel elk vakgebied is jullie onderwerp misschien toch iets te medisch voor ons. Ik zou jullie graag doorverwijzen naar de universiteit van Leiden.
met vriendelijke groet,
Midas