PWS verzuring
-
Goedemiddag,
Ik ben Julia en samen met een medeleerling moet ik dit jaar een profielwerkstuk maken. Wij zitten op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen in ons 5e jaar. Wij hebben allebei een bètaprofiel en hebben een vraag over ons profielwerkstuk.
Onderzoeksvraag: Wat is de meest effectieve herstelmethode na zware verzuring van de spieren?
Deelvragen:
1 Wat is een spier en wat gebeurt er in een spier tijdens fysieke inspanning?
2 Wat is verzuring ? --> Waarom is het vormen van melkzuur interessant voor een cel? -->Wat voor invloed heeft inspanning op de lactaatconcentratie in het bloed vd proefpersoon?
3. Welke herstelmethodes zijn er tegen verzuring en wat is het invloed hiervan op het herstel van de verzuurde spier?
- Hydratatie met sportdrank
-Contrast Therapy → warm/koud waterbad
-Cooling down → met rekken en strekkenWe willen de lactaatconcentratie in het bloed meten om zo een uitspraak te kunnen doen over de verzuring en beste herstelmethode om zo snel mogelijk het lactaatgehalte en daarmee de verzuring te laten dalen. We willen op verschillende momenten een lactaatmeting doen:
- voor de inspanning
- tijdens de inspanning
- 10 min na de inspanning met een herstelmethode.
Wij denken/hopen uiteindelijk een betrouwbare en goede uitspraak te kunnen doen over de beste methode om verzuring te verhelpen. We willen een kwantitatieve meting doen met de lactaatmeter, ondersteund door een kwalitatieve meting in de vorm van een enquête.
Onze vraag is: Kunnen we een lactaatmeter van TU delft lenen of hebben jullie misschien een idee waar we een lactaatmeter kunnen lenen?
Groeten,
Jip en Julia
-
Beste Jip en Julia,
Wij hebben op de TU Delft geen lactaatmeter voor jullie. Je kunt wel spullen online kopen maar die zijn prijzig. Hier kunnen jullie een setje van 25 testen kopen voor 40 euro. Dit is relatief goedkoop voor dit soort testen.
Wellicht is er iemand op jullie school met diabetes, want zij hebben ook zo'n test. Houd er rekening mee dat deze techniek duur is dus per test die je doet zul je toch 2 tot 5 euro kwijt zijn. Vraag ook aan jullie begeleider of kosten deels door de school kunnen worden vergoed.Groetjes,
Sanne -
Ik kom net dit filmpje tegen. Misschien wel leuk voor jullie.
Groetjes,
Sanne