parabool vlucht
-
Hallo,
Ik zit in VWO6 en ik moet dit jaar een profielwerkstuk maken. Het probleem is dat mijn partner en ik maar geen goed onderwerp kunnen vinden. Wij dachten misschien om te kunnen onderzoeken dat het waar is of je met bungeejumpen een versnelling krijgt die groter is dan 9,81. volgens onze leraar is dit vrij makkelijk.
Een andere optie was om te onderzoeken wat er nou precies gebeurt bij een paraboolvlucht, maar ik twijfel of we hier genoeg stof voor kunnen vinden om een pws te maken. Weten jullie wat we precies kunnen onderzoeken aan de paraboolvlucht of hebben jullie betere onderwerpen om een pws over te maken?
Alvast bedankt!
groetjes,
Josta -
Hallo Josta,
Het bungee jump probleem is zeker iets interessants om naar te kijken, en inderdaad kan de versnelling groter zijn dan de gravitatie constante. Alleen als je alleen zou kijken naar het lichaam en de krachten die daar op werken, dan heb je inderdaad niet voldoende stof om een PWS mee te vullen. Wat je wel kunt doen is kijken naar de invloed van het gewicht van het touw. In andere woorden, als je het touw in het hele verhaal in mee neemt en daar een model van maakt, wordt al snel wat ingewikkelder. Echter wat ik me afvraag is, of dat wiskundig dan niet te ingewikkeld gaat worden. Hierover adviseer ik je even goed te googlen om achter te komen of er veel informatie verkrijgbaar is. Zo wel, heb je een heerlijk literatuuronderzoek wat je kunt doen, zo niet, dan zou ik een ander thema kiezen.
Wat de parabool vlucht betreft is het bijna hetzelfde verhaal. Er zijn twee krachten die spelen en de parabool vlucht laat zien dat ze in evenwicht zijn. Als je met iemand zo een vlucht kan doen, zou het natuurlijk leuk zijn om dit aan te kunnen tonen. Alleen of je dan een opstelling kan bedenken die ook echt iets kan aantonen is wederom lastig.
Ik denk wel dat de parabool vlucht een ONDERDEEL van je pws zou kunnen zijn en dat je naar speciale vliegtuig manoeuvres gaat kijken, alleen zal je prof dan denk ik weer zeggen dat het te breed is.
Het zijn dus twee lastige onderwerpen om voldoende info over te vinden. Ik zou dus nog even goed googlen en kijken of er wetenschappelijke kennis hierover te vinden is, zo niet, moet je wat anders zoeken.
Groetjes,
Hubert
PS: kijk ook even naar het stappenplan van onze site, misschien zijn er daar nog interessante links te vinden.