Needleless Injections
-
Hi,
We are two students in our final year Gymnasium and we are now in the beginning stages of our PWS. We chose the Needleless injecting system as our topic (also known as Jet injector or Needle free injections) because we believe this is the future. There are so many advantages but it is not a big thing on the markets yet. This is because researchers are still working on it but there are some companies that have already brought their version to the people. Also some variants are being used for injecting on animals.
Now we want to look at the advantages compared to the conventional method of injecting (with needles).
We would like to see what damage it does and how we can control the pressure (because a high pressure is what makes the drug get inside of the body part) to get to different depths. Of course we can't get our hands on a Jet injector or a human to try it on.. So we contacted an animal health company who works with these type of injectors but they couldn't help us with showing or letting us use the device for our experiment. So now we are thinking of studying only parts of the injector by simulating a high pressure onto a similar surface such as skin on a very small surface. OR if that is not possible, maybe enlarge the scale of the whole experiment and then we'll reduce it to the measurements in reality.
Our question is: do you have the facilities on your university to do this that we may use? Or do you think we should think of something else. This is really something we are interested in but it is sure not that easy.
We both plan to go to TU Delft next year and we've been there already to see the campus and loved it so it would be great if we could come and work on our PWS there.
Hope to hear from you soon.Kind regards,
Sam and Sol.
-
Beste Sam en Sol,
I assume you can speak dutch, so I will continue in Dutch. If not please write a comment so I can answer in English.
Ik zou jullie willen vragen naar jullie hoofd- en deelvragen, want zo kan ik een goed beeld vormen van jullie PWS. Hierdoor kan ik jullie iets gerichter helpen. Het is een slim idee om te kijken naar slechts een aspect van de injectie omdat het anders ook te ingewikkeld wordt.
Als jullie een overzicht hebben van de aspecten van zo'n injectie kunnen we daarna samen kijken waar mogelijkheden zijn voor onderzoek. Ik kan jullie niet op de TU Delft helpen, maar wel om iets te bedenken voor op school.Mvg,
Sanne -
Hoi Sanne,
Wij spreken inderdaad Nederlands maar omdat we het pws in het engels doen dachten we laten we de mail ook in het Engels doen maar opzich is dat geen probleem :) We vinden het in ieder geval al heel fijn dat je ons probeert te helpen.
Waar ons onderzoek om draait en wat wij willen onderzoeken zijn de gevolgen van het gebruiken van deze injectie. Wij willen dus kijken hoe veilig dit product is en daaruit concluderen of het een goede vervanging is van het huidige injectiesysteem of dat er nog het een en ander aan aangepast moet worden. Onze hoofdvraag ia daarom ook heel breed: Is de naaldloze injectie een goede vervanger van de naaldinjectie. Waar we naar willen kijken om een antwoord op deze vraag te vinden is oa naar hoe het weefsel reageert op zo'n grote druk. (We dachten zelf aan een vrucht te nemen als een sinaasappel, daar een gekleurde vloeistof in te spuiten, naaldloos, en dan te kijken naar de baan en de schade die er is aangericht). En we willen kijken hoe het medicijn zich verspreid en hoe je het apparaat kan instellen om verschillende dieptes in het lichaam te bereiken en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn. Kortom, we willen het product testen op veiligheid, effectiviteit en gebruiksgemak. Maar het probleem waar we mee zitten is dat we dit apparaat niet hebben en maar heel moeilijk kunnen namaken met andere voorwerpen. Ik ben het met je eens dat we misschien maar naar een kleiner aspect moeten kijken en dat zou dan de druk zijn en het effect ervan op het lichaam...maar die straal gaat met zo'n 100m/s door de huid en om zo'n hoge druk op te brengen.... ik hoop dat je hier iets mee kan.Groetjes Sol en Sam.
-
Beste Sol en Sam,
Jullie hoofdvraag is goed bedacht en het is juist belangrijk dat deze heel breed is.
Het is zeker moeilijk om met zo'n hoge druk te werken. Het meeste van jullie onderzoek kunnen jullie oplossen voornamelijk met literatuur onderzoek en berekeningen.Even kijkend naar een proef nu kunnen jullie wellicht de druk laten zitten en daar alleen literatuur onderzoek doen. Misschien dat het verspreiden van het medicijn interessant kan zijn. Ik zou geen sinaasappel gebruiken, maar gelei met water. Als je hier een kleurstof in gebruikt kun je dat beter zien en vastleggen. Als je de gelei in een buisje kan plaatsen met iets van een filter dat het tegenhoudt, maar dat vloeistoffen en nog wel doorheen kunnen. Daarnaast zou je nog verschillende huidlagen kunnen na bootsen met verschillende verhoudingen water en gelei.
Kunnen jullie hier wat mee?
Groetjes,
Sanne -
Heel erg bedankt Sanne hier kunnen we zeker wat mee. We gaan ons nu heel erg richten op het experiment en combineren dit met wat ideetjes van ons. Bedankt voor alle hulp :)