Neusspray (Kruitvat) en L-tryptofaan
-
Ons profielwerkstuk gaat over de verslavende werking van medicijnen. Maar voordat wij kunnen vaststellen of deze medicijnen verslavend zijn, moeten we weten welke stoffen er in zitten en in welke hoeveelheid. Het gaat dan voornamelijk over neusspray (kruidvat huismerk) en L-tryptofaan (kruidvat huismerk), maar ook paracetemol (kruidvat huismerk).
Dus mijn vraag was of het mogelijk was om op de TU-delft deze medicijnen te kunnen analyseren aan de hand van één van deze methodes:
Nucleaire magnetische resonantie spectroscopie (NMR)
Massaspectrometrie (GC-MS en LC-MS)
Infraroodspectroscopie -
Beste scholier,
zou ik mogen vragen wat jullie hoofdvraag is voor het PWS en wat de onderzoeksvraag is voor jullie proef. Het is belangrijk dat het proefje helpt met het beantwoorden van de hoofdvraag, dus je moet nagaan wat je wil weten over het onderwerp. Ik kan jullie wellicht helpen met het bedenken van proef bij jullie onderwerp.
Bij medicijnen is het verplicht om te vermelden welke stoffen erin zitten en wat de exacte hoeveelheid werkende stof is. Het is daarom niet van toegevoegde waarde om dit nog eens uit te zoeken met analyse methode.Mvg,
Sanne -
Beste Floor,
elke middelbare school verplicht iedereen met praktisch onderzoek. Dit gaat moeilijk met jullie onderwerp. Hebben jullie al gekeken of er ergens lopend onderzoek loopt op een andere universiteit. Dan kunnen wellicht een dag meekijken.
Het checken voor overeenkomst van de ingrediënten geeft te weinig toegevoegde waarde om daar een proef voor te maken.Mvg,
Sanne -
Beste Sanne,
Onze hoofdvraag voor het PWS, welke stoffen zorgen voor de verslavende werking in een medicijn. En dan hebben wij als medicijnen genomen neusspray en L-tryptofaan. Bij een pws hoort natuurlijk ook een praktisch onderzoek. Dus wij dachten daarom om als praktisch onderzoek te onderzoeken welke stoffen en in welke hoeveelheden er in neusspray en L-tryptofaan zitten. En dan later te checken met de gegevens op de verpakking.
Mvg,
Floor van 't Hart