Aspartaam in voedsel
-
Hoi,
Ik was afgelopen donderdag naar de PWS begeleiding geweest van de TU en had daar gevraagd of ik het lab mocht gebruiken. Ik heb echter nog geen reactie gekregen. Ik wou aan de hand van een eetpatroon onderzoeken of het ADI van aspartaam overschreden kan worden bij jongeren. Ik heb een eetpatroon van een jongere zo goed als vastgesteld maar ik wil nu wel graag weten of ik de proeven mag doen bij de TU en of er begeleiding is. Ik weet namelijk niet welke apparaten ik hiervoor nodig heb.
Groetjes,
Marijke van Oosterhout
-
Tirsa,
Zou je nog een keer contact op kunnen nemen met de medewerker? Misschien is hij/zij het vergeten door de drukte?
Alvast bedankt,
Marijke
-
Hoi Tirsa,
Het is erg jammer dat je nog geen reactie hebt gehad van de medewerker. Wel bedankt voor de moeite! Ik hoop dat er binnenkort een antwoord komt.
Groetjes,
Marijke
-
Hoi Marijke,
Ik heb nog geen reactie gehad van de medewerker op de TU die hier over gaat. Ik vind het vervelend dat ik je nog niks duidelijk kan maken, maar ik beschik niet over de juiste materialen.
Ik hoop snel wat te horen.
Succes!Groetjes,
Tirsa -
Beste Marijke,
Sorry voor de late reactie. Ik kan helaas niet in contact komen met de persoon die hier over gaat. Ik heb meerdere keren gemaild, maar zonder succes. Ik heb veel kunnen vinden op internet over aspartaam, maar niet over experimenten met aspartaam.
Na een hele tijd gezocht te hebben, heb ik uiteindelijk wel ergens wat gevonden wat misschien zou kunnen werken. Aspartaam zou aan te tonen zijn door te titreren met perchloorzuur in een azijnzuur milieu. Helaas stond er verder geen informatie op die site hierover. Ik zou zelf de reactie niet precies weten, maar misschien weet de TOA of docent scheikunde dit wel. Het is in elk geval te proberen met een oplossing waarvan jij weet dat er aspartaam (en hoeveel) in zit. Als je dan inderdaad aantoont dat er aspartaam in de oplossing zit en hoeveel, dan kan je deze methode ook gebruiken voor andere voedingsmiddelen.
Ik hoop dat dit werkt en ik vind het heel erg vervelend dat ik je moet teleurstellen. Je zou nog kunnen proberen of het wel mogelijk is bij een andere universiteit. Volgens mij is aspartaam aan te tonen met een HPLC; ik denk dat veel (technische) universiteiten zo'n apparaat tot hun beschikking moeten hebben.
Veel succes!
Groetjes,
Tirsa -
Beste Marijke,
Op de site waar ik het tegen kwam stond echt alleen maar dat aspartaam te titreren was met perchloorzuur in een azijnzuurmilieu. Er stond verder niks uitgelegd over de proef. Maar in principe werken alle titraties hetzelfde.
Ik zou wat meer onderzoek moeten doen naar aspartaam aantonen met UV-spectrometrie. Wij hebben op de TU wel zo'n apparaat, maar ook daar moet ik eerst toestemming voor vragen. Heb je al een reactie van Rob Kerste? Het zou natuurlijk heel fijn zijn als je daar terecht kan! Ik zal volgende week kijken of ik wat meer kan vinden over beide manieren van aspartaam aantonen (volgende week heb ik het wat rustiger).Groetjes,
Tirsa -
Hoi Tirsa,
Sorry voor mijn late reactie! Ik zal komende week even overleggen met mijn docent over het proefje. Heb je toevallig nog de site waar je dit tegen kwam? Ik moet namelijk meten en berekenen hoeveel Aspartaam er in een product zit. Dit weet ik namelijk niet van tevoren (het staat niet op het product vermeld, alleen dat het er in zit).
Verder kwam ik nog een ander proefje tegen die gebruik maakte van Uv-spectrometrie om de inhoud te berekenen. Zegt dit jou wat en zou ik dit kunnen doen bij jullie?
Ik heb al contact opgenomen met Rob Kerste van biotechnologie die voor mij ook al aan het kijken is voor de beschikbaarheid van het apparaat (voor de UV-spectrometrie) alleen kon hij het niet garanderen.
Groetjes,
Marijke van Oosterhout
-
Beste Marijke,
Heb je al meer gehoord van Rob Kerste? Aspartaam is inderdaad aan te tonen met Uv-spectrometrie. De sites die ik echter gevonden heb leggen dit erg ingewikkeld uit. Ik denk als je bij Rob Kerste terecht kan dat hij het je vast een stuk simpeler uit kan leggen.
Verder heb ik eindelijk een document gevonden waarin meer informatie staat over het titreren:
[quote]Los 0.250 g op in 1.5 ml watervrij mierenzuur (anhydrous formic acid) en 60 ml watervrij azijnzuur (anhydrous acetic acid). Titreer dit gelijk met 0.1 M perchloorzuur. Het eind punt wordt potentiometrisch bepaald. 1 ml van 0.1 M perchloorzuur staat gelijk aan 29.43 mg aspartaam.[/quote]Ik heb het (Engelse) bronbestand toegevoegd. Bovenstaand stukje staat op de laatste pagina onder [i]ASSAY[/i].
Succes!Groetjes,
Tirsa