PWS Energiedrank en Koffie
-
[h]Vraag van emma1802[/h]
Wij gaan binnenkort beginnen aan ons profielwerkstuk en hebben gekozen om de vakken biologie en scheikunde te gebruiken. Ons onderwerp is: De verschillen tussen de effecten op je lichaam van de caffeinebevattende dranken koffie en red bull. Heeft iemand tips en ideeën voor een leuke test wat beide vakken betreft? We zaten zelf te denken aan een test over de hoeveelheid cafeïne en ook een hartslagmeting/cholesteroltest maar we weten niet precies wat de mogelijkheden zijn!Groetjes,
Emma Sterre en Lieke[h]Reactie van Sara Kraus[/h]
Beste Emma en Lieke,Ik ben in staat om jullie vraag volgende week dindag te beantwoorden ivm ziekte.
Jullie hebben een hartstikke leuk onderwerp en ik wil jullie graag helpen. als volgende week dinsdag te laat is, neemt een van mijn collega's het over.
Groet,
Sara
[h]Reactie van emma1802[/h]
Prima! Super leuk dat je ons wil helpen, we kijken uit naar je berichtje!
Groetjes,
Emma Lieke en Sterre[h]Reactie van emma1802[/h]
Wat we nu hebben bedacht voor het experimentendeel van ons PWS is:- Het caffeïnegehalte van Douwe Egberts Aroma Rood koffie en Red Bull zelf onderzoeken.
We weten nog niet precies hoe we dat willen doen, we moeten even uitzoeken of de mogelijkheid daartoe is op onze school of op een universiteit.- De fysieke effecten op je lichaam ( hartslagtest en bloeddruk test) Dat gaan we met een aantal proefpersonen doen in het ziekenhuis
- De effecten op je motoriek, door middel van een reactiesnelheidstest op de computer en een behendigheidstest met bijvoorbeeld een bibberspiraal
We zouden het leuk vinden om te horen of je nog ideeën voor ons hebt en of je toevallig nog tips hebt of toevoegingen!
Groetjes,
-
Hoi Emma, Lieke en Sterre,
De testen die jullie voorstellen zijn prima, kijk eens op deze site (of een soort gelijke site, ik zou meerdere sites raadplegen voor de betrouwbaarheid van de feiten) voor meer informatie. Daar staat bijvoorbeeld dat caffeïne opname verschilt per persoon, dus je zou andere uitslagen kunnen krijgen.
Om caffeïne zelf te meten zou je een extractie kunnen uitvoeren, maar waarschijnlijk is deze meting niet nauwkeurig genoeg. Als jullie een HPLC (analyse methode) zou kunnen gebruiken, dan is het wat makkelijker om het te bepalen. Helaas zijn dit vaak wat geavanceerdere methodes die scholen niet bezitten.
Een semi kwantitatieve methode is dunne laag chromatografie. Je zou hier aan de hand van het oppervlakte kunnen bepalen hoeveel caffeïne in de koffie or energy drink zit.
Ik zou ook eens denken aan de (Red Bull) shots, want die schijnen een stuk meer impact te hebben dan een blikje energy drink.
Als jullie nog vragen hebben, laat het me weten! Veel succes,
Sara