Pws propeller
-
Hallo,
Ik doe voor mijn pws onderzoek naar een propeller en ik heb een vraag. Ik wil namelijk een hypothese opstellen over het verband tussen de omloopsnelheid van een propeller en de stuwkracht. Ik heb de volgende formule gevonden om de liftkracht te berekenen: δL = Cl1/2ρVr^2cdr. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat de liftkracht kwadratisch toeneemt met de omloopsnelheid. Maar het probleem is die Cl waarde. Er stond namelijk dat die Cl afhankelijk is van een aantal factoren, inclusief de invalshoek. En bij een hogere omloopsnelheid neemt de invalshoek toch af? Ook is die Cl-waarde afhankelijk van de formule Re = pVc/µ. De Cl waarde is dan niet constant. Mijn eerste vraag is wat die formule voor de Re-waarde betekent. Mijn tweede vraag: is er een formule voor de Cl waarde? En als die er niet is: wat is het verband tussen de invalshoek en de Re-waarde en de Cl waarde?
Alvast bedankt! -
Hey Marnix,
Een super spannend onderwerp heb je gekozen! Ik moet je wel waarschuwen, binnen de aërodynamica is de studie over propellers en rotoren snel redelijk uitdagend. Maar wat je nu al gevonden hebt, toont aan, dat je voldoende interesse hebt om hier mee door te kunnen gaan, dus ik zou dat ook vooral doen.
In feite is een propeller een ronddraaiend vleugelprofiel met variërende invalshoek en snelheid afhankelijk van de positie van de doorsnede relatief tot het middelpunt waar je naar kijkt. In andere woorden, op halverwege bijvoorbeeld, heb je door de geometrische twist (kromming, kronkeling?) van het blad een andere invalshoek dan aan de wortel van het blad of het einde. Ook is de absolute snelheid variërend: de buitenkant van het blad draait twee keer zo snel rond dan het middelpunt.
Het lijkt me dus een goede basis om eerst naar het vleugelprofiel te kijken en dat goed te begrijpen. Daar zul je ook op het antwoord stoten wat de Cl waarde betekent en hoe en waarom hij varieert. Wij geven trouwens ook een windtunnel workshop die precies daar op doelt. De volgende zal begin november zijn, voor de exacte datum moet je even het forum in de gaten houden.
Last but not least is dit een handige site met heel veel info: http://www.av8n.com
En nog je laatste vraag: Re is het Reynolds getal. Voor je pws is het goed om dit een beetje te begrijpen. MAAR dit getal en haar invloed op de aërodynamica maakt het geheel zo ingewikkeld dat ik zou proberen het reynolds getal buiten beschouwing te laten.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb kunnen helpen EN als je meer vragen hebt, schroom niet deze hier te vragen.
Groetjes,
Hubert
-
Hoi Hubert,
Allereerst bedankt voor de reactie!
Maar als ik het goed begrijp is het bijna niet mogelijk om zonder het reynoldsgetal een kwantitatieve hypothese op te stellen over het verband tussen omloopsnelheid en liftkracht?ps. de geometrische twist heb ik al behandeld in de theorie.
-
Hoi Hubert,
Met een kwantitatieve hypothese bedoel ik een hypothese die een verband voorspeld. Niet zo van: als a groter wordt wordt b kleiner, maar: als a twee keer zo groot wordt, wordt b drie keer zo klein.Ik heb de actuator disc theory gevonden maar ik weet niet precies wat dat toevoegt op mijn verhaal.
vraag: Hoe kan ik dan een verband tussen de rotor snelheid en de liftkracht vinden zonder reynoldsgetal? Ik zal toch de liftcoefficient moeten weten.
Alvast bedankt,
Marnix -
Hey Marnix,
Wat bedoel je precies met kwantitatieve hypothese?
Ik denk dat je best wel wat kan zonder het reynoldsgetal. Je kunt het reynolds getal ook berekenen, enige probleem hiervan is gewoon dat een model wat NIET hetzelfde reynolds getal heeft als het echte voorwerp is gewoon niet 1:1. In ander woorden, een model geeft niet absolute waardes eer, maar je kunt altijd vergelijkingen trekken.
In jouw geval, als je een verband tussen de rotor snelheid en de liftkracht wil zoeken, kan dat prima zonder het reynolds getal. Andere vraag; heb je al wat theorieën gevonden die je zou kunnen gebruiken? Heb je de 'actuator disc theory' al gevonden?
Groeten,
Hubert
-
Hey Marnix,
Kijk, ik snap wat je bedoelt. Dat is zeker mogelijk. Maar wees op je hoede, dit is niet erg makkelijk. Ik heb echter het gevoel dat jij je er al best in hebt verdiept en misschien is het een idee om eens naar de 'blade element theory' te kijken. De blade element theory is een wiksundige methode om propellers en rotors door te rekenen voor het vermogen.
Ik heb een link gevonden waar je naar zou kunnen kijken: http://home.anadolu.edu.tr/~mcavcar/hyo403/Blade_Element_Theory.pdf
Bekijk de eerste formule na (11), deze geeft de lift weer afhankelijk van Cl en Vr^2, volgens mij is Vr^2 de rotor tip speed, dus ik denk dat dat de formule is waar je op zoek naar bent....
Voor andere websites zou je kunnen zoeken op 'blade element theory'.
Ik hoop dat je iets van de formules van de blade element theory kunt begrijpen, anders hoor ik het graag.
Groetjes,
Hubert