Newton ringen
-
Hallo,
Wij doen ons pws over newtonringen. Hiervoor moeten we een experiment doen, maar onze school heeft niet de juiste materialen om een experiment te doen.
Hierbij links over hoe we het experiment willen uitvoeren. We hebben twee mogelijkheden. Welke opstelling is het mogelijk om het uit te voeren bij jullie?http://edu.tnw.utwente.nl/optprac/practicum instructie/PracticumInstructie.htm : thema 3
https://www.ucd.ie/t4cms/2labman_newtons8.pdfEbru&Gwenny
-
Hallo,
De volgende materialen hebben we nodig:
- Lenzen: 40 mm, 60 mm.
- Beam splitter cube vastgemaakt in houder.
- Weak plano-convex lens (f = 1000 mm) and platte glasplaat in houder.
- 12 V monochromatisch lamp in houder.
- Variac + transformer to adjust the lamp-brightness.
- Interference filter.
- Needle mounted on translation stage.
- Breadboard, mechanical parts S&H’s microbench.
We hebben ook een andere opstelling, waarbij je dezelfde onderdelen als hierboven gebruikt alleen heb je nog een "travelling microscope" en een airwedge nodig.
We wouden afbeeldingen toevoegen van de opstelling maar dit lukte niet.
Eventueel willen we ook een begeleider, die ons uitlegt over het gebruik van de materialen.
Ebru&Gwenny
-
Hi Ebru & Gwenny,
Leuk dat jullie een uitdagend onderwerp hebben gekozen! De documenten die jullie hebben bijgevoegd zijn vrij uitgebreid. Jullie zeggen dat jullie vooral vanwege materialen de proef op de TU Delft zouden willen uitvoeren. Welk materiaal hebben jullie exact nodig? Mocht dit materiaal beschikbaar zijn zouden jullie dan verder alles zelf kunnen uitvoeren?
Groet,
Caspar Boers
-
Hoi Ebru&Gwenny,
Jullie hebben een mooi maar ook wel uitdagend onderwerp gekozen voor jullie PWS. Voor het experiment dat jullie willen doen heb je behoorlijk veel speciale apparatuur e.d. nodig. Ik denk dat het best lastig wordt om een plek op de TU te vinden waar dit zomaar kan, maar ik ga het proberen. Ik kom hier z.s.m. op terug.
Groeten,
Matthijs -
Hallo,
Kunt u ons voor dit weekend antwoord geven want we moeten het volgende week uitvoeren.
Groeten,
Ebru en Gwenny
-
Hi Ebru & Gwenny,
Ik zal voor jullie kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik kom hier eind van de week op terug.
Groet,
Caspar Boers
-
Hoi,
We hebben toestemming van onze begleider gekregen dat we het later mogen uitvoeren dus heeft u een idee wanneer we het kunnen uitvoeren?
Heeft u de opstelling met de lenzen of de microscoop ?
Groeten,
Gwenny en Ebru
-
Hi Jongens,
Op zulke korte termijn een afspraak maken om een hele dag metingen te komen doen op de TU wordt lastig. De meeste werknemers hebben een volle agenda. Het helpen van leerlingen doen ze graag, maar moet hier wel omheen worden gepland. Op een later tijdstip zou het voor jullie geen zin meer hebben?
Groet,
Caspar Boers
-
Ha jongens,
Ik heb vandaag nog even overlegd met de technicus van de afdeling optica over jullie experiment. Helaas is er de komende maanden sprake van onderbezetting in hun team en kunnen zij dus geen tijd vrijmaken voor dit soort extra dingen. Dergelijk materiaal uitlenen aan derden doen zij niet, dus ik kan jullie niet in mijn eentje begeleiden.
Tot mijn spijt kan ik jullie dus niet verder helpen.Groet,
Caspar Boers