PWS Deeltjesversneller



  • Dag scholierenlab,

    Wij zijn Patrick, Roel en Jonathan van het Coornhert gymnasium. Wij zijn bezig met ons PWS over deeltjesversnellers, met als doel ofwel een werkend prototype te bouwen, ofwel een onderzoek over de werking ervan. Wij vroegen ons af of we een rondleiding konden krijgen in zo veel mogelijk deeltjesversnellers op de TU. Zodat we meer informatie krijgen over de werking van een deeltjesversneller.

    We hopen gauw iets te horen.

    Jonathan, Patrick en Roel



  • Ha jongens,

    Leuk idee! Helaas zijn er geen bestaande rondleidingen. Verder zijn er op de TU delft wel deeltjesversnellers, maar qua omvang heeft dit absoluut niets te maken met wat er bijvoorbeeld in CERN gebeurd.
    Om voor jullie een rondleiding te verzorgen zal een medewerker van de TU hier speciaal tijd voor moeten vrijmaken. Die bereidheid is er zeker, maar daarvoor heb ik wel een iets uitgebreidere motivatie van jullie nodig. Over welke deeltjesversneller willen jullie precies meer te weten komen? Welke informatie zouden jullie uit de rondleiding willen halen die jullie niet via literatuuronderzoek zouden kunnen verkrijgen?

    Groet,

    Caspar



  • Hallo Caspar,

    Bedankt voor je reactie. We hebben tot dusverre een theoretisch kader geschreven, waarin we door middel van literatuuronderzoek informatie hebben verzameld over de soorten deeltjesversnellers (waarbij we vooral hebben gekeken naar de lineaire versnellers en de synchrotrons). Verder hebben we onderzoek gedaan naar de krachten die een rol spelen en naar de veiligheid, maar we zouden eigenlijk toe willen werken naar een ontwerp.

    Hiervoor zouden we dus naar een deeltjesversneller in de praktijk willen, zodat we ten eerste de theorie in het echt uitgevoerd kunnen zien, en ten tweede willen we weten waar je op moet letten tijdens het ontwerpen. Vooral het tweede is handig, aangezien we dus naar een ontwerp toe willen. Hiervoor zouden we een aantal dingen te weten willen komen: We hebben bijvoorbeeld een gigantisch document (947 pagina’s) dat bijna volledig volstaat met formules, maar we hebben eigenlijk geen idee welke we wanneer moeten gebruiken. Verder hebben we niet zoveel kunnen vinden over de benodigde materialen en hoe we de veiligheid kunnen garanderen: we weten namelijk niet hoe we een vacuüm moeten creëren om invloeden van buitenaf ook buiten te houden. En als er natuurlijk verder nog dingen zijn die we vergeten hebben, dan zou het fijn zijn als die ook nog benoemd zouden worden.

    We hopen dus dat jullie ons deze informatie zouden kunnen verschaffen en we hopen zo spoedig mogelijk weer van je te horen.

    Groeten,
    Roel, Jonathan en Patrick



  • Ha jongens,

    Ik heb alleen iets kunnen vinden over een van de Graaff-versneller op het Reactor Instituut Dlft. Dit is een 3-MeV-elektronenversneller. We zouden kunnen proberen of iemand jullie hier een rondleiding kan geven. Misschien moeten jullie eerst kijken of een rondleiding over een dergelijk type jullie verder zou helpen?

    Groet,

    Caspar Boers



  • Hallo Caspar,

    Wij denken dat een rondleiding bij de Van De Graaff-versneller ons zeker verder zou helpen. Het is uiteindelijk niet ons doel om zo'n versneller te bouwen, maar we zouden wel een goede indruk kunnen krijgen van hoe het er allemaal uitziet, en het zou ons kunnen helpen om meer inspiratie te krijgen. Ook hopen we dat we, door de uitleg over deze versneller, meer te weten komen over deeltjesversnellers in het algemeen. Is het verder ook mogelijk dat we tijdens de rondleiding informatie krijgen over andere versnellers en de werking ervan, in plaats van alleen over de Van De Graaff-versneller, aangezien dit toch ons doel was toen we contact opnamen?

    Graag horen we van je,

    Groeten,
    Jonathan, Patrick en Roel



  • Jongens,

    Ik ben vorige week helaas nog iet in contact gekomen met de juiste persoon (het is niet helemaal duidelijk wie dit zou kunnen oppakken). Ik houd jullie op de hoogte.

    Groet,

    Caspar



  • Ha jongens,

    Morgen ga ik langs om te vragen wat er mogelijk is en wie deze rondleiding zou kunnen geven. Daarnaast zal ik vragen hoe ver de kennis van deze persoon reikt, zodat ik weet of jullie al je vragen over andere deeltjesversnellers ook bij hem kwijt zouden kunnen. Eind van de week horen jullie meer van mij!

    Groet,

    Caspar Boers



  • Hoi Caspar,

    Hoe staat het met het benaderen van het juiste persoon? Immers komen we mogelijk in tijdsnood, als we niet binnen geringe tijd aan het volgende deel van ons PWS kunnen beginnen.

    Groeten,
    Jonathan, Patrick en Roel



  • Ha Jonathan, Patrick en Roel,

    Afgelopen weken heb ik verschillende malen contact opgenomen met de persoon waarvan werd gezegd dat hij een rondleiding zou kunnen geven. Het lijkt er helaas op dat hij hier alsnog van heeft afgezien. Aan de ene kant begrijpelijk aangezien de technici van de TU Delft het hartstikke druk hebben met verplichtingen voor hun eigen onderzoek. Aan de andere kant jammer aangezien jullie hier inmiddels misschien op gerekend hadden.
    Het kan dus helaas niet doorgaan, mijn excuses hiervoor.

    Groet,

    Caspar Boers



  • Hallo jongens,

    Caspar zit deze week in Parijs voor zijn studie. Volgende week is hij weer terug, dan zal hij op jullie vraag kunnen reageren.

    Mvg,
    Noor



  • Hoi Caspar,

    Zou je ons kunnen uitleggen wat Faseruimte is?
    Want daar komen we niet helemaal uit...

    Groeten,

    Jonathan, Patrick en Roel



  • Ja dat kan natuurlijk! Succes en ik hoor wel van jullie als er vragen zijn.

    Groet,

    Caspar Boers



  • Hoi Caspar,

    Helaas, maar dan is het niet anders... Wij gaan nu gewoon proberen ons PWS zonder deze rondleiding voort te zetten. Zouden we je nog wel kunnen benaderen als we ergens een vraag over hebben?

    Groeten,
    Jonathan, Patrick en Roel



  • Hi jongens,

    In welke context willen jullie dit begrip gebruiken?
    Faseruimte is een begrip in de klassieke mechanica dat wordt gebruikt om alle mogelijk combinaties van plaats (x) en impuls (p) te modelleren. Om dit door en door te begrijpen is wel enige basis kennis van klassieke mechanica vereist. Dit lijkt in principe heel erg op de natuurkunde die jullie op de middelbare school hebben, maar de conventies en notaties zijn totaal verschillend wat het erg verwarrend kan maken om iets snel te kunnen begrijpen.
    Misschien hebben jullie iets aan onderstaand filmpje?
    https://www.youtube.com/watch?v=2J1v1S6B2Kg

    Groet,

    Caspar Boers


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.