golfenergie
-
Hallo allemaal,
mijn naam is Dorius en ik zit in de zesde van het Sint Ignatius gymnasium te Amsterdam. De hoofdvraag van mijn profielwerkstuk is: In hoeverre kunnen we de energie in de zee omzetten in elektriciteit?
Een van mijn deelvragen hierbij is welk theoretisch systeem het meest efficiënt is om elektriciteit op te wekken.
Mijn antwoordt op deze deelvraag is de het gebruik van luchtkamers aan de rand van de zee waar het verschil in hoogte tussen pieken en dalen van de golven een luchtstroom veroorzaakt die een turbine kan aandrijven.
Mijn vraag is nu of er een mogelijkheid is om dit misschien op schaal op de universiteit? om te kijken of er ook echt een toekomst in dit systeem zit.
mvg
Dorius
-
Beste Dorius,
Er wordt veel onderzoek gedaan naar het opwekken van 'schone' energie uit onder andere de zee. [Hier](file:///D:/Downloads/Energie%20uit%20Water%20-%20Een%20zee%20van%20mogelijkheden%20(CE%20Delft).pdf) een heel rapport waar al enkele voorbeelden worden genoemd. Natuurlijk wordt er tal van onderzoek uitgevoerd en ook de werking van jouw idee is al grondig doorzocht. Hier mogelijk ook nog een [interessant artikel](file:///D:/Downloads/Water%20als%20bron%20van%20energie%20-%20Innovatie%20in%20technologie%20(Octrooicentrum).pdf).
Het idee waar jij over spreekt, waarbij verschil in waterhoogtes leidt tot drukverschil in luchtkamers, wordt hier ook kort besproken. In Schotland is al zo'n opstelling in 2000 in werking gezet.Klopt het dat je dit idee eigenlijk bedoelt? Of doel je op iets anders. Ik hoor er graag over.
Gr,
Noor -
Beste Noor,
dit is inderdaad de methode die ik bedoel. Het enige probleem is dat de opstelling in Schotland ook is opgeheven.
Ik heb geprobeerd cijfers van deze energie centrale te vinden maar kon niks vinden.
Verder wil ik proberen een energie winnende manier met de zee op schaal na te maken, en deze leek me het best op schaal te maken.
Zou jij me daar mee kunnen helpen?groet
Dorius -
Ha Dorius,
Als een je in het algemeen op zoek bent naar een energie winnende manier op zee lijkt me het het makkelijkst te werken met hoogteverschil in water en het daarbij laten opwekken van een rad. Dit rad kun je aan een dynamo linken die je vervolgens aan een lampje kunt schakelen. Dit proefje klinkt natuurlijk niet heel spannend, maar geeft wel mooi resultaat en is niet al te ingewikkeld zelf te maken.
Misschien is het een poging waard dit bedrijf te contacten. Ik las hun artikel op het web.
Ik heb er tevens een mail uitstaan voor het bijwonen van een proef, maar reken hier niet op. Het is zeer druk in het waterlab zo vlak voor de kerst en er is geen garantie dat er op dit moment proeven worden gedaan over eenzelfde onderwerp.
Lukt dit zo?
Grt. Noor
-
Beste Noor,
Is het misschien mogelijk dat ik een soortgelijke proef kan bijwonen na de kerstvakantie, in januari bijvoorbeeld?
En kan je misschien nog een keer de links sturen van je eerste bericht, ik kan ze nu niet openen.Dorius
-
Goedemorgen Dorius,
Na een korte rondvraag bij het waterlab, blijkt er nu een nieuwe opstelling in gereedheid te worden gebracht. In de week van 5 januari gaan ze weer golven. Ik zou je hier rond kunnen leiden. Dan heb je in ieder geval een proef gezien. Zelf heb ik een voorkeur voor vrijdag 9 januari. Zou jij dan kunnen?
Grt. Noor
-
Ha Dorius,
Na mijn tentamens zal ik kijken wat ik voor je kan doen. De links lukken mij inderdaad ook niet te openen. Als je googlet op 'energie uit zee TU Delft' kom je veel goede artikelen tegen van eenzelfde inhoud.
Je hoort van me.
Grt. Noor