PWS Krachten op glas
-
Hoi Noor!
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik kwam tijdens het zoeken naar de antwoorden op de deelvragen 'wat is glas' en 'hoe wordt glas gemaakt' inderdaad een beetje in de knoop, omdat deze sterk met elkaar verbonden zijn.Ik heb even gekeken naar het begrip uitkraging, en volgens mij is dat wat ik bedoel, maar dan uitgevoerd met glas. Het eerste linkje wat je had gestuurd is wat ik in mijn hoofd heb,
Ik heb inderdaad ook al nagedacht of ik het op theorie wil houden, of een heel practicum uit wil voeren.
Ik zou wel graag een praktisch gedeelte zelf willen doen, maar dit kan natuurlijk ook door een al eerder uitgevoerde proef te controleren, door deze zelf nog een keer uit te voeren.
Hier ben ik nog niet helemaal uit.Ik zou graag de proef bij willen wonen! Heel graag zelfs!
Wanneer en hoe laat zou deze plaats vinden?
Dan kan ik regelen met school dat ik het bij mag wonen.Groetjes Nina
-
Ha Nina,
Als het goed is heb ik je persoonlijke gemaild met de contactgegevens van de dame die het experiment uitvoert.
Gr,
Noor -
Hoi Noor,
Ik heb al een tijdje contact gehad met vrouw die het experiment leidt over de krachten op glas, alleen er is wat verwarring ontstaan.
Er was sprake over een open lab dag op 15 november.
Nu heb ik net op internet wat meer informatie gezocht hierover, alleen bleek daar dat deze open dag op 11 november plaats vindt.
Weet jij hier meer over?
Dit is namelijk belangrijk, omdat we met een heel strikte deadline zitten.Ook heb ik nog een vraagje,
ik moet voor mijn profielwerkstuk ook berekeningen maken.
Is er misschien iemand op de TU die daar mee kan helpen, of misschien een stap in de goede richting kan geven?Groetjes Nina
-
Hoi Noor!
Ik heb de mail ontvangen en ga zo snel mogelijk contact opnemen!
Heel erg bedankt!!Groetjes Nina
-
Ha Nina,
Wat betreft de open dag - daar weet ik zelf niet meer over dan jij. Dat wat op internet staat lijkt me waarheid. Kun je het niet verifiëren met de dame van het glas?
Wat betreft de berekeningen kan ik je mogelijk een stukje op weg helpen. Weet je al wat je wilt gaan uitrekenen? Welke richting je op wilt, heb je daar al informatie over opgezocht?
Gr,
Noor -
Hee Nina,
In dit tijdschrift staat een interessant artikel in over glas. Zoals te lezen valt, is het rekenen aan glas nog in ontwikkeling. Zodra het glas breekt, gelden de standaardrekenregels niet. Maar de rekenregels geven wel een goede basis. Dus daar kun je mee aan de slag.
Om het geheel helemaal uit te rekenen is misschien wat veel gevraagd. Misschien kun je je of toeleggen op het verwerken van de juiste verbindingen. Of je houdt het bij een ligger op twee steunpunten die je berekent in ander materiaal - en dat je daarna aangeeft wat de mogelijkheden zouden zijn als je dit vertaalt naar glasgebruik.
Bedoel je met breedte mogelijk de lengte? Dat de luifel 6 meter uitkraagt? Het zou kunnen dat je je glas moet gaan wapenen. Heb je hier al voor gekozen misschien? Het zal extra stevigheid geven en vervult daarmee een missende functie van het glas zelf, het maakt het veiliger - maar maakt de berekening ook anders.
Voor de glassterkte gebruik je bij een berekening altijd de hoofdspanning. Trekkrachten zullen voorzichtig overgedragen moeten worden. Ondanks dat glas vaak in platen geleverd wordt, kun je er niet vanuit gaan dat het als een staalplaat berekend kan worden. Ter vergelijking; de treksterkte van staal S235 is zo'n 360 MPa, terwijl dat van float glas gelijk is aan ongeveer 20-40 MPa. Je zou glas eerder als transparant beton kunnen zien en zo ook dimensioneren. Omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb, zal ik eerst contact leggen met een docent om na te gaan wat mogelijk is. Jullie horen van me.Hier een mogelijkheid tot berekenen van ligger op twee steunpunten. Dat is een wat eenvoudigere berekening. En goed om de basis mee te snappen.
Groet,
Noor -
Hoi Noor,
Ik was van plan mijn hoofdvraag uit te rekenen.
Dit houdt in dat ik wil gaan uitrekenen hoe lang een luifel kan worden, gemaakt van gehard glas, die 6 meter breed is en 1 cm dik. Zoals jij het al in het eerste bericht noemde, een uitkraging.
Ik ben hard bezig met het uitzoeken van alle eigenschappen van gehard glas.
Ook ben ik opties aan het zoeken, die bepalen hoe het glas aan de wand vast zit.Ik wil bij mijn berekeningen ook rekening houden met mogelijke sneeuwval, zodat de luifel niet neerstort als het gesneeuwd heeft.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk beschreven is, anders hoor ik graag vragen erover.Groetjes Nina
-
Ha Nina,
Voor het weekend heb ik contact gehad met een docent. Hij gaf expliciet aan dat het doorrekenen van een glazen ligger vrij complex is omdat je met veel zaken rekening moet houden. De complexiteit is dusdanig dat het afstudeerniveau is, hoog dus.
Wanneer je aan de slag gaat met een simpele doorbuigingsberekening, is het belangrijk aan te geven dat je een zeer versimpelde versie dimensioneert.Gr,
Noor -
Hoi Noor,
Ik bedoelde met de breedte inderdaad de lengte. De luifel zou dan 6 meter uitkragen.
Afstudeerniveau is inderdaad een beetje te hoog gegrepen... Ik heb met mijn begeleider hierover gesproken en hij zei dat ik het simpel en overzichtelijk moet houden. Ik ga dus aan de slag met de versimpelde versie.Ik ben nu druk bezig met het doornemen van de rekenvoorbeelden die je had gestuurd.
Zelf had ik gehard glas in mijn hoofd om hiermee te gaan rekenen, ipv gewapend glas. Wat denk jij dat het beste is? Of heb ik dat niet nodig met de versimpelde versie?
Groetjes Nina
-
Hoi Noor,
Bedankt voor het artikel! Dat is heel handig!
Ik ben nu hard bezig met het uitzoeken van de krachten en de gegevens van de glazen plaat. Met de momentlijn ben ik ook nog bezig.
Ik heb tijdens de open lab dag met de dame van de glasproeven gesproken en zijn heeft mij drie formules gegeven en laten afleiden waarmee ik de lengte zou kunnen berekenen. Ik heb de afleiding en de formules bijgevoegd.
Heel erg bedankt voor alle moeite!
Groetjes Nina
-
Ha Nina,
Gehard glas maakt je berekening eenvoudiger, anders zul je ook met de wapening aan de slag moeten. Heb je al een momentenlijn kunnen tekenen? Zoek eens op het internet voor een formule van de doorbuiging. Hier bestaan handige 'vergeet-mij-nietjes' voor. Een soort van vuistregels. Kijk hier eens naar. Als je het goed doorneemt geeft het goede inzage in je op te lossen probleem.
Let wel: omdat je nu met een zeer vereenvoudigde versie gaat rekenen, is je uitkomst niet daadwerkelijk mogelijk. Houd dit bij je berekening, en mogelijk te grote of te kleine uitkomsten, in je achterhoofd.Succes.
-
Het ziet er goed uit hoor - bij meer vragen hoor ik dat graag! Succes