Pws windtunnel



  • Hallo,

    Wij willen voor ons pws een windtunnel gaan bouwen om hier allerlei natuurkundige proefjes mee te doen. Wij zouden graag op de TU Delft willen komen kijken hoe daar een windtunnel in elkaar zit en hoe het gebruikt word. Dit moeten we van onze begeleider doen om zo verder te kunnen komen met ons pws.
    Alvast bedankt

    Mvg

    Nout & Stefan



  • Beste Nout & Stefan,

    Leuk dat jullie een windtunnel gaan bouwen, maar eerst wil ik even kwijt dat jullie instelling zal moeten veranderen voordat ik jullie ga helpen. Iets zien of doen hier op de TU (met andere woorden: een medewerker van de universiteit om zijn of haar tijd vragen) is niet iets wat je "moet doen van de begeleider", maar wat je interessant vindt in het kader van je onderzoek. Let daar op! Dit geldt in principe voor alle externe instanties buiten je school om.

    Dat gezegd te hebben, ben ik benieuwd hoe ver jullie zijn met je theoretisch onderzoek. Wat weten jullie al van windtunnels af? Hebben jullie al hoofd- en deelvragen voor je onderzoek?

    Grt. Wouter



  • Hallo jongens,

    Momenteel ben ik druk met tentamens. Ik zal jullie vraag in de loop van de week beantwoorden.

    Grt. Wouter



  • Hallo Wouter,

    Het klopt dat het niet verplicht is om te doen maar onze begeleider heeft het sterk aangeraden. Met het theoretisch onderzoek zijn we al een aardig eindje op gang. Van windtunnels weten we zelf niet zoveel af maar door bepaalde informatie natuurlijk wel. Hoofd- en deelvragen hebben we ook al. Deze zijn goedgekeurd door de begeleider. Wat is het plan verder?

    Mvg

    Nout en Stefan



  • Hallo Wouter.

    Is het al mogelijk dat u reageert? of moeten we daar nog even op wachten?

    Ondertussen zijn we een beetje vastgelopen met het pws. Ons doel van ons pws is om een windtunnel te ontwerpen en maken die voor vele verschillende proefjes gebruikt kan worden. De windtunnel moet niet al te groot worden dus voor de proefjes moet men schaalmodellen gebruiken. deze schaalmodellen willen we omrekenen naar de werkelijkheid. Dus onze vraag is eigenlijk, Met welke eigenschappen (bijv reynolds number etc.) moeten we rekening houden om zo'n windtunnel te maken? Of is het onmogelijk om een windtunnel te maken die voor vele verschillende proefjes geschikt is?

    En onze volgende vraag is of we binnenkort nog een keer naar de windtunnel op de tu delft mogen komen kijken?

    Mvg,

    Nout en Stefan



  • Hallo Wouter,

    De inleverdatum van het concept komt eraan en we hadden nog een klein vraagje. Onze begeleider wilt graag weten wat precies de functie van de "plenum" is. We krijgen dit alleen niet zo goed verwoord en het is niet helemaal duidelijk voor ons. Zou u ons kunnen helpen met een duidelijk uitleg over de functie van de "plenum"?

    Mvg,

    Nout en Stefan



  • Ha jongens,

    Sorry voor de late reactie! Ik ben heel druk geweest. De belangrijkste eigenschap van je windtunnel zal zijn dat de luchtstroming zo laminair mogelijk is. Dit wil zeggen: een zo recht mogelijke luchtstroom, zonder turbulentie. Het Reynolds getal zegt iets over de laminairheid van de luchtstroom. Hoe lager het Reynolds getal, des te meer laminair is de luchtstroom.

    Een manier om de luchtstroom recht te maken is door de lucht door zogenaamde suskamers en verschillende roosters te laten stromen. Zo wordt de lucht 'in plakjes gesneden'. Het onderstaande plaatje is een schematisch figuur van de Open Jet Facility van de TU Delft:

    Vanaf de turbine gezien gaat de lucht door twee stelsels hoekschoepen die de lucht zo efficiënt mogelijk naar links afbuigen. Daarna zijn er een aantal opeenvolgende roosters te zien, waarvan de eerste een strak gespannen gaas is die de snelheidsverschillen uit de lucht haalt (snellere lucht ondervindt meer weerstand). De volgende roosters zijn de zogenaamde gelijkrichters die de lucht dus 'in plakjes snijdt'. Alle rooster zijn onderdeel van de suskamer, waar de lucht ook nog uitzet en tot rust komt. Tot slot wordt de lucht door een trechterachtige constructie weer kleiner gebundeld en stroomt het door de testsectie. Dit allemaal om de stroming zo laminair mogelijk te krijgen.

    Kijk ook eens op deze site van NASA. Daar is veel theoretische informatie over windtunnels te vinden.

    Als jullie je hebben ingelezen en een goed doordachte lijst met vragen hebben, zal ik proberen voor jullie een afspraak te maken met de afdeling Windtunnel Facilities van de TU.

    Laat het maar weten!

    Grt. Wouter



  • Ha jongens!

    De plenum is de ruimte waar de lucht tot rust komt en verder laminair gemaakt wordt. In een gesloten windtunnel is dit de suskamer (Engels: settling chamber) en in een open windtunnel is dit gewoon de ruimte waar de windtunnel in staat.

    Kijk eens naar deze links:
    http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/WindTunnel/wandering_windtunnel.htm (3.3 Settling chamber)
    http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/tunnozd.html
    http://navier.stanford.edu/bradshaw/tunnel/settlingchamber.html

    Benieuwd naar het concept!

    Grt. Wouter


Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.