PWS verbrandingsmotor



  • Wij zijn Coen van Gruijthuijsen en Eibert van de Brake, en wij doen ons profielwerkstuk over verbrandingsmotoren. Wij zijn op zoek hoe wij deze kunnen verbeteren cq optimaliseren. Daarvoor zijn wij begonnen met een noemenswaardige motor: die van de Nissan GT-R. Nu hebben wij ons profielwerkstuk op een aantal onderdelen toegespitst, te weten: brandstof, turbo's en de ECU, oftewel de boordcomputer. Nu wilden wij daar ook graag een praktisch onderzoek bij doen. Omdat wij beseffen dat een werkelijk praktisch onderzoek best een flinke duit zou kunnen kosten, hebben wij onze M&M toegespitst op een onderzoek met een simulator.

    M&M
    Stel om te beginnen de waarden in die bij de oorspronkelijke motor horen. Deze zijn:
    Boring: 95.5
    Slag: 88.4
    Cilinders: 6
    Compressiefactor: 9.0:1
    Octaangetal: 95
    Toerenbegrenzer: 7000
    Versnellingverhouding:
    eerste: 4.056
    tweede:2.301
    derde: 1.595
    vierde: 1.248
    vijfde: 1.001
    zesde: 0.796
    turbocompressie: 1.8
    (Energetische waarde: 33MJ)

    Deelvraag 1: Brandstof
    Wij willen hier het octaangetal opvoeren van 95 tot aan 130, in stapjes van 5. om zo een tabel/grafiek te maken.
    Daarna voegen wij, indien mogelijk, de energetische waarde op van de brandstof. van 35MJ tot aan 37 in stapjes van 0.5
    Let op: we veranderen niks aan de compressieverhouding, Deze zullen wij aanpassen bij deelvraag 3, waar we de
    ECU en dus deze dingen zullen aanpassen.

    Deelvraag 2: Turbo' s. we veranderen de turbodruk van 1 (atmosferisch) -> 1.8 (aanwezig) -> 1.85 -> 1.9 -> 1.95 -> 2.0 -> 2.1-> 2.2 -> 2.3 - > 2.4

    Deelvraag 3:
    Bij een vast octaangetal van 130 voeren wij het compressiegetal van 9:1 op in stapjes van 0.5 naar 15:1
    En het uitzoeken van de verhouding tussen de volgende twee factoren maximale compressieverhouding & octaangetal, zouden wij op deze manier doen:
    Eerst het octaangetal op 95 zetten, en door Trial and Error uitzoeken wat de maximale compressieverhouding is. Daarna het octaangetal opvoeren naar 100, en opnieuw trial and error gebruiken. Dit gaat zo verder tot aan 130.

    in het echt:
    Als het wel mogelijk is om een motor met verschillende turbo's te verkrijgen, dan werken wij met plezier een M&M daarvoor uit.

    Met vriendelijke groeten,
    Coen van Gruijthuijsen en Eibert van de Brake


  • PWS TU Delft Team

    Beste Coen,

    Ik heb zelf het Lapsim op mijn computer geinstalleerd, maar het werkt niet echt geweldig. Verder hebben wij op de TU niet zo 1,2,3 een toegankelijk programma waar je direct mee aan de slag kunt.
    Je zou kunnen proberen Lapsim zelf te downloaden, misschien dat hij bij jullie wel werkt.

    Groetjes,

    Joris


  • PWS TU Delft Team

    Beste Coen en Eibert,

    Een interessant onderwerp hebben jullie gekozen en zo te zien zijn jullie ook al aardig ver in het begrijpen van de theorie. Daarnaast hebben jullie zelfs al een soort proef opgezet die er op het eerste gezicht goed uit ziet!
    Ik begrijp jullie vraag echter niet helemaal. Zou je deze nog wat duidelijker kunnen stellen.

    Daarbij heb ik zelf een vraag aan jullie: Wat verstaan jullie onder een M&M?

    Met vriendelijke groet,

    Joris Kersten



  • Volgens mij is dit het stukje natuurkunde proefjes toch? Dus we hebben eigenlijk maar 1 vraag: Zouden wij dit proefje met deze Materiaal en Methode kunnen doen in delft?
    Materiaal:

    • 1 computer
    • 1 simulator, waarin in ieder geval de volgende mogelijkheden in zitten verwerkt:
      o De volgende variabelen moeten in te voeren zijn:
       Octaangetal
       Compressieverhouding
       Boring & slag
       Aantal cilinders
       Toerenbegrenzer
       Turbodruk
       (Energetische waarde)
      o De volgende gegevens moeten met de simulator uit te rekenen zijn:
       Maximaal aantal PK’s
       Kloppercentage
      o Een voorbeeld: Lapsim

Aanmelden om te reageren
 

Het lijkt erop dat je verbinding naar Forum verloren is gegaan, wacht even terwijl we de verbinding proberen te herstellen.