Wij zijn Coen van Gruijthuijsen en Eibert van de Brake, en wij doen ons profielwerkstuk over verbrandingsmotoren. Wij zijn op zoek hoe wij deze kunnen verbeteren cq optimaliseren. Daarvoor zijn wij begonnen met een noemenswaardige motor: die van de Nissan GT-R. Nu hebben wij ons profielwerkstuk op een aantal onderdelen toegespitst, te weten: brandstof, turbo's en de ECU, oftewel de boordcomputer. Nu wilden wij daar ook graag een praktisch onderzoek bij doen. Omdat wij beseffen dat een werkelijk praktisch onderzoek best een flinke duit zou kunnen kosten, hebben wij onze M&M toegespitst op een onderzoek met een simulator.
M&M
Stel om te beginnen de waarden in die bij de oorspronkelijke motor horen. Deze zijn:
Boring: 95.5
Slag: 88.4
Cilinders: 6
Compressiefactor: 9.0:1
Octaangetal: 95
Toerenbegrenzer: 7000
Versnellingverhouding:
eerste: 4.056
tweede:2.301
derde: 1.595
vierde: 1.248
vijfde: 1.001
zesde: 0.796
turbocompressie: 1.8
(Energetische waarde: 33MJ)
Deelvraag 1: Brandstof
Wij willen hier het octaangetal opvoeren van 95 tot aan 130, in stapjes van 5. om zo een tabel/grafiek te maken.
Daarna voegen wij, indien mogelijk, de energetische waarde op van de brandstof. van 35MJ tot aan 37 in stapjes van 0.5
Let op: we veranderen niks aan de compressieverhouding, Deze zullen wij aanpassen bij deelvraag 3, waar we de
ECU en dus deze dingen zullen aanpassen.
Deelvraag 2: Turbo' s. we veranderen de turbodruk van 1 (atmosferisch) -> 1.8 (aanwezig) -> 1.85 -> 1.9 -> 1.95 -> 2.0 -> 2.1-> 2.2 -> 2.3 - > 2.4
Deelvraag 3:
Bij een vast octaangetal van 130 voeren wij het compressiegetal van 9:1 op in stapjes van 0.5 naar 15:1
En het uitzoeken van de verhouding tussen de volgende twee factoren maximale compressieverhouding & octaangetal, zouden wij op deze manier doen:
Eerst het octaangetal op 95 zetten, en door Trial and Error uitzoeken wat de maximale compressieverhouding is. Daarna het octaangetal opvoeren naar 100, en opnieuw trial and error gebruiken. Dit gaat zo verder tot aan 130.
in het echt:
Als het wel mogelijk is om een motor met verschillende turbo's te verkrijgen, dan werken wij met plezier een M&M daarvoor uit.
Met vriendelijke groeten,
Coen van Gruijthuijsen en Eibert van de Brake