Practicum ibuprofen/morfine
-
Beste heer/mevrouw,
Ik zit nu in 6 VWO en voor mijn PWS wil ik nog een practicum uitvoeren. We hebben al onderzoek gedaan naar aspirine en paracetamol, maar wij willen ook graag ibuprofen en morfine erbij betrekken. Ik snap dat het moeilijk is om een practicum met morfine uit te voeren, maar weet u misschien of het mogelijk is om een practicum met ibuprofen uit te voeren? En zo ja, wat we daarvoor nodig hebben? Of weet u misschien een experiment met een andere pijnstiller?
Ik hoop nog van u te horen!Met vriendelijke groet,
Myla -
@myla
Beste Myla,Ik weet niet uit mijn hoofd een proef die je met pijnstillers kunt uitvoeren, maar ik kan je wellicht wel helpen met het bedenken van een proef die bij je PWS past. Het belangrijkste bij een proef is altijd dat hij past bij de PWS en dat hij helpt bij het beantwoorden van je hoofdvraag. Zou jij misschien kunnen aangeven wat je hoofd- en deelvragen zijn? En wellicht ook aangeven of je misschien een idee had voor een proef die misschien bij een van de deelvragen zou passen.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,De opzet van ons PWS is dat wij pijnstillers onderverdelen in 4 groepen. Paracetamol, aspirine, ibuprofen en morfine. De hoofdvraag is eigenlijk wat het verschil nou echt is tussen deze pijnstillers.
We hebben heel lang getwijfeld over het onderwerp. Eerst deden wij het over antidepressiva, maar daar was uiteindelijk toch erg weinig over te vinden. De uitwerkingen daarvan hebben wij nog wel, misschien dat u daar nog een practicum over weet? Onze docent vond het ook zonde om dat stuk helemaal niet te gebruiken.
Of heeft u toevallig nog een goed practicum over paracetamol? Wij zouden graag duidelijk het verschil tussen aspirine en paracetamol willen laten zien.
Alvast bedankt voor uw reactie!Groetjes,
Myla -
@myla
Beste Myla,Het blijft erg lastig om een practicum te doen met pijnstillers, maar sowieso medicijnen in het algemeen.
Je zou even kunnen kijken naar het proces van opname in het lichaam. Ik weet dat morfine eigenlijk pas werkt nadat het door de lever is gegaan en daar wordt het omgezet in de active stof. Als je paracetol, een poedertablet, gaat vergelijken met advil (ibuprofen), in een vloeibal vorm, dan zou daar vast wel verschil moeten zitten met hoe snel het oplost/medicijn afgeeft in je maag.
Dus miss kun je van de medicijnen onderzoek doen hoe snel ze oplossen in je maag en in je bloedbaan komen.Groetjes,
Sanne -