profielwerkstuk materialen in de constructie van een hangbrug
-
Ha @max-keizer,
Dat klinkt goed! In dit dictaat is alles te vinden over het rekenen aan kabels in hang- en tuidaken. De berekening voor daken zal grotendeels overeen komen met die voor jouw brug.
De inleiding zegt het volgende: ''Stalen kabels zijn zeer slappe bouwelementen. Ze zijn in het algemeen zo slap dat we verwaarlozen dat ze inwendige buigende momenten kunnen leveren. Dan kunnen ze ook geen dwarskrachten opnemen. Kabels kunnen alleen normaalkrachten opnemen en dan nog slechts trekkrachten.'' Oftewel, alleen de treksterkte van het materiaal is bij een kabel van belang! Omdat het materiaal geen inwendig moment kan leveren, zal de kabel de vorm aannemen van de erop werkende krachten.Lees het dictaat eens goed door en kijk of je zelf op een idee komt voor een praktisch onderzoek!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen,
Het klinkt inderdaad als een goed dictaat! alleen als ik op het woordje dit klik staat daar geen link in en kom ik dus niet bij het dictaat terecht.
Heb jij misschien een link voor me?Met vriendelijke groet,
Max Keizer
-
Ha @max-keizer ,
Wat stom, ik ben de link vergeten in te voegen. Bij dezen dan echt de goeie link! Succes!
Groetjes Pauline
-
Beste @max-keizer ,
Als je interesse hebt, de aanmeldingen voor de Bruggenworkshop op woensdag 29 november zijn nog open. Meld je hier aan!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen,
Ik zou een mailtje krijgen met de informatie over de bruggenworkshop op woensdag 29 november, maar die heb ik nog steeds niet gehad.
Heb jij die informatie voor mij?groetjes Max
-
Beste @max-keizer ,
Ik heb je de mail nogmaals toegestuurd! Als je hem ook deze keer niet ontvangen hebt, laat dat dan hier even weten. Dan zal ik je de info via de chat sturen o.i.d.!
Tot morgen!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen,
Ik vroeg mij af of de kracht op de verticale kabels in een hangbrug gezien konden worden als q-last of als puntlast.
Met vriendelijke groet,
Max Keizer
-
@max-keizer Ha Max!
Dat ligt er natuurlijk aan wat voor kracht het is die er op werkt. Als het een brede kabel is waar bijvoorbeeld sneeuw op kan blijven liggen, dan is dat een verdeelde (q-)last. Als er op één punt een kracht aangrijpt, dan is dat een puntlast.
Het eigen gewicht van de kabel is een verdeelde q-last, die als volgt op de kabel werkt (zie het geknikte deel).
De kracht die ín de kabel werkt t.g.v. is een normaalkracht. Dat ziet er als volgt uit (kracht FA).
Kan je hier mee verder?
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen,
Mijn pws-begeleider had als tip dat ik iets meer moest hebben over de trek- en duwkrachten binnen in de constructie van eem brug. Heb jij hier nog tips of informatie voor?
Ik ga 27 december de laatste puntjes op de i zetten dus als het daarvoor niet lukt, wat ik best begrijp i.v.m. kerst, hoef je geen moeite te doen hoor.Met vriendelijke groet,
Max Keizer
-
@max-keizer Beste Max,
Sorry, in verband met de feestdagen zie ik het inderdaad een dag te laat. Kan ik nog iets voor je doen? Dan ga ik direct aan de slag!
Groetjes Pauline