PWS kernfusie
-
Beste Thom,
Ik ben een leerling op het 6VWO en doe mijn PWS over kernfusie. Ik wil graag de theorie achter de kernfusie snappen (de basics natuurlijk), maar alleen een literatuur onderzoek is volgens mijn docent niet genoeg. Ik vind het lastig om een specifiek onderdeel van de kernfusie te kiezen om een onderzoek naar te doen, omdat het zo gecompliceerd is en ik er nog relatief weinig kennis over heb. Ik vraag me af of jij misschien weet of er mogelijkheden zijn om mee te lopen met een experiment met betrekking tot plasma's of een deeltjesversneller. Ik weet niet of ik met deze vraag bij jou bij het juiste adres ben.. maar alvast bedankt!
Groetjes Dilys -
Beste @Dilys,
Kernfusie is een erg vet, maar zoals je zelf aangeeft een erg moeilijk onderwerp. Ondanks het feit dat er veel onderzoek gedaan wordt naar het bouwen van een fusie reactor, staat de technologie nog in haar kinderschoenen. Het is dus al erg lastig om er theoretisch veel over te vinden, laat staan een proef uitvoeren voor dit onderwerp. Nou is in een lab kijken wellicht een beter plan. Alleen weet ik niet zo goed waar op de faculteit TNW onderzoek wordt gedaan naar plasma's of met deeltjesversnellers. Dus dat dan moet ik dat nog even uitzoeken, waar ik precies zoeken moet. Ik zal het fijn vinden als je je aanvraag iets zou kunnen concretiseren, dus kijk even rond op het internet wat er precies aan onderzoek wordt gedaan op de TU naar soortgelijke onderwerpen! Dan hoor ik graag wat je allemaal hebt gevonden en dan kan ik gerichter gaan zoeken op de faculteit.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Ik heb besloten om een proef te bedenken waarbij ik niet zo zeer kernfusie maar wel plasma´s onderzoek. Hierbij wil ik de Bremsstrahlung van een plasma meten als functie van de dichtheid en de temperatuur van het plasma. Dit zou aan moeten tonen dat, voor het beperken van de Bremsstralung, de dichtheid laag moet blijven en de temperatuur hoog moet, en daarbij te voldoen aan de Lawson criteria. Ik heb hiervoor al contact gezocht met de TU Eindhoven vanwege het PlasmaLab, maar het is nog niet gelukt om contact te krijgen. Misschien zou zo een dergelijke proef ook wel mogelijk zijn op de TU Delft?
Groetjes,
Dilys Mertens -
Beste @Dilys,
Wat voor opstelling zou je hiervoor nodig hebben? Zou je een artikel oid. erover naar mij sturen? Ik weet zelf zoals ik al zei niet hoe het kwa plasma onderzoek is in Delft, dus dat moet ik nog even uitvissen. Maar het is voor mij wel van belang dat ik weet wát ik moet zoeken vandaag mijn eerste vraag.
Heb je van de TU Eindhoven al iets gehoord?Groetjes,
Thom