PWS Tornado's
-
Beste TU Delft,
Wij zijn Robin en Lukas en wij doen ons profielwerkstuk over tornado's. We hebben al een theoriedeel maar wij wilden daar nog een experiment bij doen waarin we een tornado in een kleine ruimte simuleren (bijvoorbeeld in een doos), maar we weten niet goed hoe we dit moeten doen. Onze vraag is dus of jullie al een soortgelijk probleem hebben gehad en of jullie al eerder hebben geholpen bij een dergelijk profielwerkstuk en of jullie dus een mogelijke opzet hebben die wij kunnen gebruiken.
met vriendelijke groeten,
Robin en Lukas -
Beste @Lukas ,
Wat een origineel onderwerp. Wat is jullie hoofdvraag? En wat willen jullie precies bereiken met het praktische onderdeel?
Bij PWS TU Delft hebben we nog niet precies zoiets gezien, maar we kunnen misschien een opstelling bedenken. Wat hadden jullie tot nu toe bedacht?Ik ben erg benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Beste TU Delft,
Bedankt voor jullie antwoord. Onze hoofdvraag is: Wat is er nodig voor een tornado om te omstaan en hoe kun je dat op kleinere schaal nabootsen? We willen dus kijken of het mogelijk is om een soort tornado na te bootsen op kleinere schaal en daar waar mogelijk metingen aan verrichten. Tot nu toe hebben we al een theoriedeel uitgewerkt met de volgende deelvragen:
Deelvraag1: wat zijn tornado’s?
Deelvraag2: onder welke omstandigheden ontstaan tornado’s?
Deelvraag3: waar komen tornado’s voor?
Deelvraag4: welke eigenschappen hebben tornado’s?
Deelvraag5: wat is het verschil tussen tornado’s op kleine en grote schaal?
Deelvraag6: zijn er omstandigheden die tornado’s beïnvloeden (el nino ed.)Deelvragen voor het experiment zelf hebben we nog niet bedacht aangezien we nog niet weten wat het experiment gaat worden. We hebben op internet al naar een aantal ontwerpen gekeken, maar deze gebruikten vrijwel allemaal droog ijs en daar kunnen wij lastig op tijd aan komen.
We zouden het erg waarderen als jullie ons alvast een beetje op weg zouden kunnen helpen.
alvast bedankt,
Robin en Lukas -
Beste Pauline Janssen ,
Bedankt voor je antwoord. Onze hoofdvraag is: Wat is er nodig voor een tornado om te omstaan en hoe kun je dat op kleinere schaal nabootsen? We willen dus kijken of het mogelijk is om een soort tornado na te bootsen op kleinere schaal en daar waar mogelijk metingen aan verrichten. Tot nu toe hebben we al een theoriedeel uitgewerkt met de volgende deelvragen:
Deelvraag1: wat zijn tornado’s?
Deelvraag2: onder welke omstandigheden ontstaan tornado’s?
Deelvraag3: waar komen tornado’s voor?
Deelvraag4: welke eigenschappen hebben tornado’s?
Deelvraag5: wat is het verschil tussen tornado’s op kleine en grote schaal?
Deelvraag6: zijn er omstandigheden die tornado’s beïnvloeden (el nino ed.)Deelvragen voor het experiment zelf hebben we nog niet bedacht aangezien we nog niet weten wat het experiment gaat worden. We hebben op internet al naar een aantal ontwerpen gekeken, maar deze gebruikten vrijwel allemaal droog ijs en daar kunnen wij lastig op tijd aan komen.
We zouden het erg waarderen als jullie ons alvast een beetje op weg zouden kunnen helpen.
alvast bedankt,
Robin en Lukasreageren
-
@Lukas Beste Robin en Lukas,
Op deze site wordt een zeer simpele proef uitgevoerd waarbij een tornado wordt nagebootst. Misschien een idee om hem te filmen met een hogesnelheidscamera? Dan kan je goed terugzien wat er gebeurt! Het fijne aan deze proef is dat je hem én thuis kan uitvoeren, én vaker dan één keer kan herhalen!
Wat hadden jullie voor proef gevonden met droog ijs? We zouden kunnen kijken of we hier via het Science Centre aan kunnen komen.
Ik ben benieuwd!
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen
Bedankt voor het antwoord, de proef die je hebt gestuurd is goed uit te voeren en kunnen we zeker gebruiken.
We hebben op deze site: https://sciencebob.com/build-your-own-personal-fog-tornado/ een opzet gevonden om een tornado te creëren in een doos, maar bij deze opzet is droog ijs benodigd. Het is voor ons erg moeilijk om daaraan te komen dus zou het fijn zijn als jullie een wat droog ijs voor ons beschikbaar hebben.
We hopen op een spoedig antwoord,
Robin en Lukas
-
@Lukas Beste Robin en Lukas,
Ik heb het even nagevraagd, het gaat moeilijk worden om aan droog ijs te komen, en daarbij is het erg duur. Gaat het lukken om de proef uit te voeren die ik stuurde? Zo niet, dan kan je langskomen op de PWS middag van aanstaande donderdag en dan kunnen we hem samen proberen uit te voeren. Schrijf je dan hier in!
Groetjes Pauline
-
beste Pauline Janssen ,
Hartelijk bedankt voor alle hulp de je ons hebt gegeven. We hebben zelf nog een tweede proefje gevonden dat we kunnen uitvoeren. Ik denk niet dat we het proefje bij de TU uit gaan voeren, maar als we ons bedenken schrijven we ons alsnog in. Wij zoeken zelf nog een beetje verder en als jullie nog iets zouden vinden zouden we het waarderen als jullie het ons zouden willen laten weten.
groetjes,
Robin en Lukas -
@Lukas Ha Robin en Lukas,
Goed om te horen dat het gaat lukken. Uiteraard zal ik het jullie laten weten als ik op nieuwe dingen kom!
Heel veel succes!
Groetjes Pauline
-
Dit bericht is verwijderd!