PWS Modelvakwerkbrug maken
-
Beste Pauline Janssen
Wij hebben deze deelvragen:
1.Wat is het verschil tussen een gebogen en een rechte vakwerkbrug?2.Welke krachten werken op de brug en beschrijf deze krachten?
3.Op welke punten van de brug werken de meeste krachten?
4.Bij welke vast overspanning is de massa het laagst en de draagkracht het hoogst?
5.Aan welke eisen moet de modelbrug voldoen?
Hierbij is vraag 5 een een theoretische vraag. Maar hoe bereken je de duw en trek krachten? Het filmpje geeft voor ons niet genoeg duidelijkheid omdat we een rechte vakwerkbrug gaan bouwen. Maar toch bedankt voor de snelle reactie
Groetjes Timon Schmitt
-
Beste @Timon ,
De deelvragen zien er prima uit. Ik denk dat het filmpje een goed beeld geeft van de krachten binnen een vakwerk. Misschien een makkelijker voorbeeld is hier te zien. In dit filmpje wordt de snedemethode uitgelegd. Er zijn ook andere methodes (knooppuntmethode), kijk daarvoor even rond op dit youtubekanaal. Als jullie er dan nog niet uit komen dan hoor ik het wel!
Groetjes Pauline
-
-
Hoi Pauline,
Wij willen bij deelvraag 1 twee spaghetti-bruggen bouwen. een gebogen vakwerkbrug en een rechte vakwerkbrug. Daarna willen we er gewichtjes aan hangen en kijken welke de meeste draagkracht heeft. Zijn er nog meer manieren op het verschil aan te duiden behalve draagkracht en vorm? Ik dacht zelf aan stijfheid maar hoe kan je daarmee experimenteren?
Groetjes Timon
-
Hoi Pauline,
In het filmpje worden er al krachten gegeven. Heeft dat iets te maken met de zwaartekracht of heeft hij die krachten verzonnen?
Groetjes Timon
-
Beste @Timon,
Leuk dat jullie spaghetti-bruggen willen bouwen! Ik vraag me wel af hoe jullie een gebogen vakwerkbrug willen maken. Als je de spaghetti buigt staat er namelijk al spanning op, en dat is niet het geval bij een échte vakwerkbrug (daar staat er geen spanning op de brug wanneer er geen externe belastingen zijn).
Stijfheid is een grootheid waar misschien voor jullie wat lastig mee te experimenteren valt. De stijfheid van een materiaal is echter uitgedrukt in de elasticiteitsmodulus. Misschien dat jullie de E van verschillende soorten materialen kunnen vergelijken?
De krachten in het filmpje zijn verzonnen, aangezien het een verzonnen voorbeeld is. Ik denk dat je zelf al een heel eind komt als je gaat bedenken welke krachten er op een constructie werken! Denk daar bij aan het eigen gewicht (permanente belasting), weersomstandigheden (sneeuw, regen, wind) en andere variabele belastingen (de brug is natuurlijk gemaakt om over heen te gaan...). Komen jullie er zo uit? Anders kan je hier meer informatie vinden.
Als jullie meer willen weten over het bouwen van bruggen met spaghetti, dan heb ik misschien wat leuks voor jullie. Op de faculteit Civiele Techniek in Delft is er elk jaar de 'SpaghettCie', een commissie die een bruggenbouw wedstrijd met spaghetti organiseert. Als jullie contact met deze studenten willen hebben, kijk dan op deze site. Zij weten er veel van, dus ik raad zeker aan om contact met ze op te nemen.
Hopelijk kunnen jullie hier weer mee verder!
Groetjes Pauline
-
Randvoorwaarden:
• Hij moet 5 meter worden
• Hij moet uit hout bestaan
• Dikte van het hout mag niet meer dan 3 cm x 3 cm
• Hij moet 2 jongens van gemiddeld 60 kilo houden. In totaal 120 kilo
• Breedte van de brug is 1,5 meter
• Hoogte van de brug is 1,5 meterZijn dit goede randvoorwaarden voor een uiteindelijk brug? En weet jij misschien een optie waardoor het niet te duur gaat worden? Want we zitten nu op 60 euro of is dit een normale prijs?
-
[0_1510737497510_lc157179_15-11-2017_10-10-20.pdf]
(hopelijk stuurt hij de link)
Dit is het boek die wij gebruiken voor de berekeningen. Kun jij ons naast de filmpjes nog wat uitleg geven? Wij lopen vast op het benoemen van de krachten doormiddel van het zwaartepunt. -
ik zie dus dat de link niet wordt verstuurt maar het is het boek Sterkteleer1 Toegepaste mechanica, ir. E.O.E van Rotterdam en dan hoofdstuk 37. wij zouden 27 november graag mee doen maar is het niet voor mensen van VWO?
Groetjes Timon
-
Beste @Timon,
Een hoop vragen! Hieronder allemaal beantwoord.
-
Zijn dit goede randvoorwaarden voor een uiteindelijk brug? Randvoorwaarden behoren tot het Programma van Eisen. Kijk eens naar dit PvE van de Zaanbrug bij Zaanstad (klik op de link bovenaan voor een PDF versie). Er staat per categorie een PvE. Hier kan je zelf kijken wat er nog allemaal mist bij jouw onderzoek, en hoe je zo'n PvE opbouwt!
-
En weet jij misschien een optie waardoor het niet te duur gaat worden? Want we zitten nu op 60 euro of is dit een normale prijs? Als je het goedkoper wil maken kan je natuurlijk de brug kleiner maken zodat je minder materiaal nodig hebt. 5 meter is erg lang! Tja, een 'normale prijs' is er natuurlijk niet echt, er wordt niet met regelmaat een 5 meter lange houten brug nagemaakt. Andere manieren van kosten besparing is het gebruik van oude materialen, ga eens naar een Doe-het-zelf zaak en vraag naar de overblijfselen?
-
Kun jij ons naast de filmpjes nog wat uitleg geven? Wij lopen vast op het benoemen van de krachten doormiddel van het zwaartepunt. Kan je je vraag speciferen? Waar loop je vast? ''Nog wat uitleg geven'' is nogal breed;)
-
Het is het boek Sterkteleer1 Toegepaste mechanica, ir. E.O.E van Rotterdam en dan hoofdstuk 37. Super!
-
Wij zouden 27 november graag mee doen maar is het niet voor mensen van VWO? Jullie kunnen gewoon meedoen de 29e (de workshop Bruggen is op woensdag 29 november). Als bepaalde dingen tijdens de workshop te snel gaan dan kunnen jullie achteraf vragen stellen, dat is geen probleem. Meld je snel aan via het aanmeldingsformulier.
Hopelijk kunnen jullie hier weer mee verder!
Groetjes Pauline
-
-
Hoi Pauline,
Is het mogelijk om de powerpoint die je hebt gebruikt te krijgen om de stof nog een keer door te nemen. Ik weet niet meer zo goed waar de traagheidmoment goed voor was. Heb ze namelijk al wel berekent
Groetjes Timon
-