PWS Aardbevingsbestendig bouwen
-
Hoi,
Wij, Andrew en Josephine, zitten in 6 VWO en doen ons PWS over aardbevingsbestendig bouwen.
Hierbij hoort onze hoofdvraag: Met welke materialen kan je het beste een gebouw aardbevingsbestendig maken?
Onze deelvragen hierbij zijn:
- Wat is een aardbeving en hoe ontstaat een aardbeving?
- Wat gebeurt er op stofniveau? (doorbreken, buigen)
- Welke krachten werken er tijdens een aardbeving op gebouwen?
- In welke mate moeten gebouwen aardbevingsbestendig zijn?
- Wat voor materialen worden er gebruikt voor gebouwen?
- Welke eigenschappen van materialen zorgen ervoor dat bepaalde materialen geschikt zijn
voor het bouwen?
Wij hadden het idee om drie model huisjes te maken (een van hout, een van beton en een van bakstenen) en deze te testen op een aardbevingsplaat om te kijken welke als eerste zou bezwijken. Kunnen wij hiervoor gebruik maken van de trillingsplaat in Delft?
Met vriendelijke groeten,
Andrew & Josephine -
Beste Andrew en @Josephine
Leuk dat jullie je PWS over aardbevingen doen! Jullie hoofd- en deelvragen zien er al goed uit. Deelvraag 2 kan misschien nog anders geformuleerd worden. ''Stofniveau'' is niet helemaal wat jullie bedoelen denk ik. Probeer eens een vraag te maken met de termen: ''inwendige krachten'', ''materiaal'' en/of '''bezwijken''. Daarbij zou ik jullie volgorde van de vragen veranderen: probeer de vragen over het materiaal bij elkaar te zetten onder één kopje bijvoorbeeld!
Natuurlijk kunnen jullie komen testen op de aardbevingssimulator op het Science Centre. Houd er echter rekening mee dat de plaat maar tot 10 Hz kan, en dat een huisjes van hout, beton en baksteen alleen zullen bezwijken op de verbindingen. Dus dan onderzoek je eigenlijk de verbindingen i.p.v. het materiaal! Denk hier nog eens over na.
Daarbij raad ik jullie aan om naar de vernieuwde aarbevingenworkshop te komen op maandag 27 november. Meld je daar voor hier aan!
Groetjes Pauline
-
Beste Andrew en @Josephine ,
Er is iets mis gegaan met het interesseformulier voor de workshop. De aanmeldingen zijn niet bij ons doorgekomen. Als je op 27 november naar de (nieuwe!) aardbevingenworkshop wil komen, meld je dan nogmaals hier aan!
Sorry voor het ongemak!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline, dankjewel voor het reageren! Wij gaan ons zeker aanmelden voor de workshop! Welke materialen zijn er dan ter beschikking? Dan kunnen we er alvast over nadenken.
-
Hoi Pauline Janssen,
Mijn profielwerkstuk gaat over aardbevingsbestendig bouwen. Ik zit in 6VWO en heb nog een krappe 2 maanden om het af te maken. Ik heb mezelf meerdere malen proberen in te schrijven, maar heb jammer genoeg telkens geen reactie ontvangen. Nu heb ik uiteindelijk wel een reactie ontvangen, maar geen definitieve plaatsing. Bij deze wil ik u graag vragen of u mij duidelijk kunt maken of ik deel kan nemen aan deze workshop. Dit is namelijk erg belangrijk voor het afronden van mijn profielwerkstuk.
Ik hoop spoedig van u te horen. Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Hakan Paksoy
-
Beste @Hakan_P ,
Er is inderdaad iets mis gegaan met de aanmeldingen voor de workshop. Zoals ik ook al zei over de mail ben je officieel aangemeld voor de workshop van woensdag 27 november. De exacte tijdstippen zullen volgen!
Wel wil ik je er graag op wijzen dat de workshop redelijk inleidend is. Natuurlijk zal er inhoudelijk veel verteld worden, maar als je al tegen het einde van je PWS loopt weet ik niet of het voor jou de puntjes op de i zal gaan zetten (het is een klassikale workshop, snap je?)!
Doe je je PWS alleen of samen met iemand? En zou je misschien een nieuw topic aan kunnen maken op het forum?
Dankjewel! Groetjes Pauline
-
Beste pauline,
Erg bedankt voor uw hulp. Ik ben erg enthousiast over deze workshop. Ik doe mijn PWS samen met een klasgenote van mij. Ik hoop dat het mogelijk is dat wij samen terecht kunnen tijdens de workshop.Krijg ik de exacte tijden later via de mail opgestuurd?
Nogmaals bedankt voor uw hulp!
met vriendelijke groet,
Hakan Paksoy
-
Beste @Hakan_P ,
Ik heb je zojuist gemaild met de informatie die je nodig hebt. Tot dan!
Groetjes Pauline