Links-en rechtshandigheid
-
Hoi, wij doen ons PWS over links-en rechtshandigheid en de werking in de hersenen. Wij hebben alleen wat problemen met de onderzoeksvraag. Wij zouden iets als onderzoeksvraag willen doen of bij linkshandigen het rechterdeel van de hersenen volledig domineert en andersom bij rechtshandigen. Alleen zouden wij dit iets mooier willen formuleren of net iets anders, aangezien dit een soort 'ja-nee'vraag is. Zouden jullie ons daarbij kunnen helpen?
-
Beste @17725 ,
Interessant onderzoek! Om tot een goede hoofdvraag te komen moet je eerst heel duidelijk weten wat je precies wil onderzoeken. Het is natuurlijk moeilijk een hoofdvraag op te stellen als jullie nog niet precies voor ogen hebben wat jullie willen weten na het PWS!
Als je dat wat beter in kaart hebt: begin je vraag met een vraagwoord, en niet met een werkwoord. Een vraag die begint met een werkwoord is altijd met 'ja' of 'nee' te beantwoorden. Dus niet: 'Domineert het rechterdeel van de hersenen bij linkshandigen en andersom?', maar begin je zin met ''Hoe'', ''Welke'', ''Waarom'' etc... .
Daarna kan je je hoofdvraag verder gaan afbakenen. De gehele hersenen onderzoeken is misschien nogal veel werk, maar misschien kan je een deel proberen te onderzoeken? Wil je ook op het schrijven zelf in gaan of wil je alleen het deel in de hersenen onderzoeken? Een te brede hoofdvraag kan er voor zorgen dat je onderzoek heel algemeen wordt, en zo kom je minder snel tot de het antwoord op de vraag.Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!
Groetjes Pauline
PS. Hoe heten jullie?
-
Hoii, Pauline Janssen
Ten eerste bedankt voor je reactie. Wij zijn Yara en Merel uit vwo 6.
Wij zijn al een stukje verder met ons PWS en onze hoofdvraag is : In welk opzicht verschilt de hersenlateralisatie van linkshandigen ten opzichte van rechtshandigen?.
Hierbij gaan wij in op de nature vs nurture , de embryonale ontwikkeling etc. Alleen
wij moeten hierbij ook een experiment uitvoeren. Wij hadden al het idee om een experiment uit te voeren waarbij de handvoorkeur en handvaardigheid wordt gemeten dmv het invullen van een vragenlijst en het uitvoeren van een kort proefje bij leerlingen van onze school. Zelf vinden wij dit nog wat te oppervlakkig dus onze vraag is of jij misschien nog een goed idee hebt voor een experiment dat hierbij past?Groetjes Merel & Yara
-
Dit bericht is verwijderd! -
Beste Merel & Yara, @17725
Eigenlijk is dit forum bedoelt voor vragen over technische profielwerkstukken. Ik weet dan ook weinig van de geneeskunde en het menselijk lichaam, maar natuurlijk kan ik proberen mee te denken. De hoofdvraag qua vraagstelling in elk geval prima.
Wat voor 'kort proefje' hadden jullie in gedachten? En welke vragen willen jullie de leerlingen stellen? Als ik wat meer info heb kan ik wat beter meedenken met jullie! Probeer trouwens zo veel mogelijk leerlingen mee te laten doen voor een exacter resultaat!
Groetjes Pauline