Waterzuivering
-
Beste meneer/mevrouw,
Met mijn klasgenoot hebben wij een pws over waterzuivering. Het doel ervan is dat er in sommige landen dus weinig/geen schoon drinkwater hebben en of we dat op een goedkope manier zouden kunnen veranderen. Maar nou hebben we een probleem met onze praktische onderzoek. We dachten er namelijk aan om (vies) water te zuiveren tot drinkwater, maar hoe we dit moeten aanpakken en waar we het moeten uitvoeren weten we dus niet! Hopelijk kunnen jullie ons hiermee helpen.Met vriendelijke groeten,
Wiktoria -
@wiktoria
Beste Wiktoria,Het handigst is als jullie praktisch onderzoek aansluit op jullie hoofdvraag, omdat je zou de hoofdvraag kunt beantwoorden. Zouden jullie mij misschien de hoofd- en deelvragen kunnen vertellen?
Het zelf zuiveren van water moet lukken tot bepaalde hoogte. Jullie moeten een paar dingen analyseren waaraan gezuiverd water moet voldoen en dan kun je per punt kijken hoe je dit kunt zuiveren. "Zuiver" water heeft:
- geen grote verontreinigingen in het water.
- geen ziekmakende bacterien in het water.
- geen fijne verontreiniging in het water.
- geen andere vloeistoffen in het water.
Met wat literatuur onderzoek kunnen jullie al achterhalen wat verschillende manieren zijn om aan deze eisen te kunnen voldoen.
Groetjes,
Sanne -
Hoi! dankjewel voor je antwoord. Onze deelvragen zien er als volgt uit:
- hoe is het water verdeeld over de wereld?
- wanneer is het water drinkbaar?
- hoe maakt men water nu schoon?
- wat is het verschil tussen kraanwater en water uit een fles?
- wat voor verschillen zijn er tussen het waterkwaliteit in verschillende landen?
- hoe kunnen we zuiniger zijn op water, en heeft het wel zin?
-
Hoi @wiktoria,
Jullie deelvragen zien er goed uit! En ik denk dat jullie met jullie praktische deel vooral kunnen inspringen bij de deelvraag "wanneer is het water drinkbaar". Jullie kunnen hierbij onderzoek doen naar bepaalde standaarden waaraan moet worden voldaan. Voor al deze standaarden kunnen jullie dan onderzoek gaan doen naar hoe jullie dit kunnen bereiken.
Jullie zullen veel informatie kunnen vinden mbv google scholar. Deze zoekmachine van google zoekt alleen naar wetenschappelijke artikelen. Hier hebben jullie waarschijnlijk meer aan dan reguliere websites.
Toevallig weet ik dat er deze week tot 3 nov een beurs is in Amsterdam over water technologie en dus ook veel waterzuivering. Deze beurs heet Aquatech en hij is gratis om te bezoeken. Misschien leuk om even langs te gaan ;)
Groetjes,
Sanne