Supergeleide Hyperloop
-
Hallo TU Delft,
wij zijn erg geïnteresseerd in de werking van de Hyperloop. We hebben zo onze ideeën om hem te veranderen (verbeteren?). Ons idee is om de trein in een vacuüm buis te laten zweven doormiddel van supergeleiders en hem te lanceren doormiddel van een LIM/LSM systeem. Echter is het bij ons op school niet mogelijk om onze opstelling daadwerkelijk te testen. Zouden jullie ons daarmee kunnen/willen helpen?
Met vriendelijke groet,
Brian Jakobs en Jasper Verbruggen
Metameer Stevensbeek -
Beste @JasperVerbruggen,
Ten eerste mijn excuses voor het late antwoord.
Ten tweede een cool onderwerp en zeker geen gek idee! Ik kan hier zeker mee helpen! We moeten deze opstelling dat wel zelf bouwen. Wat denk je hierbij nodig te hebben? Wij hebben in ieder geval stikstof en supergeleiders die we kunnen gebruiken.
Ik zie graag een plan van aanpak (met benodigdheden etc.) verschijnen.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Bedankt voor de reactie en leuk dat jullie ons willen helpen!
We hebben de volgende materialen nodig:
• Luchtdichte buis
• Vacuümpomp
• Spoel/Spoelen
• Supergeleiders
• Magneetbaan
• Vloeibaar stikstofOok is het handig om te weten wat de dimensies zijn van de magneetbaan, dan kunnen dat gebruiken om een 3d model te ontwerpen op de computer (Sketchup).
We willen het treintje laten zweven zodat er geen rolweerstand voorkomt, verder willen een vacuüm creëren zodat er ook geen luchtweerstand voorkomt. Dit met het idee dat het treintje dan 1 keer op gang gebracht hoeft te worden (dit willen we met een spoel doen, het magneetveld dat ontstaat als er stroom doorheen loopt zal het treintje in beweging brengen, een soort van coilgun dus) en verder op constante snelheid zal blijven. Aldus, onze hypothese.
Groetjes
Brian en Jasper -
Beste @JasperVerbruggen,
Het ziet er naar uit dat jullie wel weten wat jullie moeten doen. Wat betreft de dimensies van de magneetbaan, jullie willen zelf een vacuumbuis + magneetbaan maken toch? Dan ligt dat aan jullie zelf, wij hebben een magneetbaan bestaande uit een rij van drie van deze magneten naast elkaar. Dus de breedte van de baan zou dan 3 cm zijn.
Jullie weten wel dat jullie het een en ander zelf moeten aanschaffen, want we gaan deze baan niet in jullie vacuumbuis plaatsten. Dus jullie moeten eerst al het materiaal bestellen voordat we gaan bouwen.
Ik hoor snel van jullie.Groetjes,
Thom