Duurzame fiets trapondersteuning
-
Beste lezer,
Ik ben een leerling uit 6 VWO van het Citadel College uit Lent. Mijn doel is om een fiets met trapondersteuning te maken die zelf zijn energie opwekt.
Als hoofdvraag heb ik: Hoe kun je ervoor zorgen dat een fiets met trapondersteuning zelf zijn energie opwekt?
De bijbehorende deelvragen zijn:
- Welke vormen van duurzaam transport bestaan er al?
- Hoe wordt trapondersteuning toegepast?
- Hoe maak ik duurzame trapondersteuning in een fiets?
--> Welke materialen zijn er nodig voor een duurzame, trapondersteunende fiets?
--> Waar haal ik de energie vandaan?
--> Hoe sla ik de opgewekte energie op? - Welke problemen zijn er bij het bouwen van de fiets met trapondersteuning?
Nu ik mijn twee deelvragen beantwoord heb, loop ik nu een beetje vast. Ik wil namelijk zonne-energie als energiebron voor de fiets gebruiken. Ik heb namelijk geen idee hoeveel elektrische energie ik nodig heb, zodat het voldoende is om de fiets in beweging te brengen. Ik heb op school geen apparatuur om hier kleine proefjes voor te doen. Ik vroeg me dus af hoeveel vierkante meter (??) zonnecellen ik nodig heb om dit op de fiets te plaatsen en of dit praktisch haalbaar is. Is er misschien een mogelijkheid dat om binnenkort langs te kunnen komen?
Ik hoor graag terug.
Groet,
Luc Wächter
-
Hee @LucWachter ,
Wat een gaaf onderwerp! Begrijp ik het goed? Je wilt een fiets laten rijden zonder zelf als mens te hoeven trappen? Als dat zo is, waarom heb je dan trappers nodig? Is het dan niet gewoon een motor op zonnenenergie? Bedenk ook wel dat wanneer je een hele plaat zonnencellen op je "fiets" zet, je extreem veel luchtweerstand creëert en de fiets zwaar en onhandig maakt.
Je hoofdvraag "Hoe kun je ervoor zorgen dat een fiets met trapondersteuning zelf zijn energie opwekt?" is nog best wel algemeen. In principe heeft energie opwekken met zonnenernergie niet iets met fietsen te maken. Je kunt trouwens op internet wel een globale schatting vinden hoeveel energie een zonnenpaneel opwekt. Als je een duidelijker beeld hebt hoe je energie wilt opwekken help ik je met de berekening.
Groetjes,
Midas