Ruben's Tube (Aanvraag 12-10-2017)
-
Beste lezers,
Momenteel ben ik bezig met mijn pws dat over de Ruben's tube gaat,
donderdag 12-10 zag ik dat er een pws middag is voor o.a. natuurkunde. Nu is mijn vraag of we samen een Ruben's tube kunnen gaan maken die dag. Als ik materialen mee moet nemen of financiële zaken moet regelen zou dat geen probleem zijn, ondanks of het wel of niet kan zou ik graag een middag komen!Verder heb ik nog een vraag over de theorie:
Ik heb begrepen dat bij de buiken van een geluidsgolf vuur hoger uit het gat komt, en bij de knopen vuur lager uit het gat komt. Dit klonk in het begin goed aanneembaar, maar het blijkt dat bij een buik het drukverschil ( t.o.v. de buitendruk ) kleiner is dan bij een knoop. Met deze kennis lijkt het mij logischer klinken als het gas in de 'tube' sneller uit het gat boven de knoop ( dus een hogere vlam ) komt dan bij een buik.
Het blijkt dat ik het nog niet helemaal snap, hopelijk weten jullie het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Mees Borg
-
Besta @Meesb,
Excuses voor het late antwoord, de server problemen van de laatste weken zijn opgelost.
Ik wil je nog zeker helpen met het bouwen van je Ruben's tube, je moet dan inderdaad zelf wel de materialen meenemen om hem te maken. Ik moet daarbij zeggen dan ik nog nooit eentje zelf heb gemaakt, maar het lijkt me alsnog heel cool om dit te maken.
Ben jij zelf al uit de theorie vraag gekomen, zo nee hoor ik dat graag van je.Groetjes,
Thom
-
Hee Thom,
Ik ben inmiddels al uit de theorie gekomen inderdaad, toendertijd had ik het verkeerd begrepen... Het gevoel was juist, bij een buik is juist een hoger drukverschil dan bij de knoop. Dus dan is het logisch dat daar een hogere vlam komt, wel ben ik op andere theorie gebotst die ik niet helemaal goed begijp. Dit houd o.a. in Bernoulli's equation, misschien dat we het er over kunnen hebben tijdens het samenstellen sinds ik geen idee heb waar ik moet beginnen met de formule.
Wanneer denk je dat we hem in elkaar kunnen zetten?
Ik heb alle onderdelen thuis liggen behalve een gasbron/slang, de gasdrukregelaar ga ik dit weekend halen.Groetjes,
Mees
-
Beste @Meesb,
Dat is goed om te horen! Ik heb het zelf komende tijd erg druk, dus moeten we even goed onze agenda's naast elkaar leggen. Hoe zit jij met je deadline? Als deze nog niet dichtbij komt, dan zal ik graag mijn eerstvolgende PWS middag, welke op 11 januari is, voorstellen. Is dit te laat dan hoor ik dat graag, dan verzinnen we iets anders.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom Woudstra ,
De deadline is op 16 februari, dus dat wordt wel aan de krappe kant..
Als er een andere optie mogelijk is zou dat heel fijn zijn!Groetjes,
Mees
P.s. In de tussentijd heb ik een app op de android market gevonden die wellicht handig kan zijn voor mensen die ook een rubens tube willen maken of gebruiken. (en leuk om even te horen ;p )
Hij heet 'function generator', de app kan twee kanalen tegelijkertijd uitzenden waarvan je de geluidsgolven tot een redelijk hoog niveau beïnvloeden.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.keuwl.functiongenerator