PWS Hulp bij Wells-turbine
-
Beste,
Wij zijn Nina van Savooyen en Luca van Leeuwen en wij houden onze PWS over het opwekken van energie via golven. Wij zijn hierbij van plan om een ontwerp te maken en deze ook te realiseren waarbij wij gebruik willen maken van een Wells-turbine. Deze turbine is dan ook een groot onderwerp in ons profielwerkstuk. Wij zijn gaan zoeken naar informatie maar wij kunnen vrij weinig vinden over de werking van deze turbine. Toch willen wij graag weten hoe deze werkt, weten jullie hier misschien meer over? Of hebben jullie misschien contacten of sites waarmee wij meer te weten kunnen komen hierover om een heel hoofdstuk hierover te kunnen schrijven?
Alvast bedankt!
Nina van Savooyen en Luca van Leeuwen
-
Hoi Nina en Luca,
Jullie heb een zeer technisch onderwerp gekozen: Wat leuk!
Ik begrijp dat jullie als doel hebben om te onderzoeken hoe je energie uit golven moet opwekken. (Ik vraag me hier direct af wat voor golven dan; ik neem aan in water, maar je kunt ook uit radiografische golven energie opwekken.)
Ook vraag ik me af wat jullie hoofd en deelvragen zijn bij dit onderwerp. Dit is erg belangrijk om gericht naar literatuur te gaan zoeken. Hieronder zal ik een aantal websites aandragen die te maken hebben met Wells-turbine, maar ik verwacht wel dat jullie me de hoofd en deelvragen nog opsturen!http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/037604219500001F
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0020740388900124Dit zijn twee wetenschappelijke papers die exact uiteenzetten hoe de wiskunde achter een wells-turbine werkt. Let wel op: dit kunnen erg lastige teksten zijn. Daarbij zijn ze in het engels. Als het jullie lukt om deze documenten te begrijpen, weet ik zeker dat je een hoog cijfer voor je pws krijgt.
Denk aan het opsturen van de hoofd en deelvragen, en als er nog vragen zijn, hoor ik het graag!
Groetjes,
Joris
-
Hallo Joris,
Het klopt dat wij het over golven in water hebben. Wij willen met het stijgen en dalen van het water een drukverschil in een bepaalde ruimte creëren en dan met die luchtstroom door middel van een wells-turbine energie opwekken. De wells-turbine is dan niet het hoofdonderwerp maar een deelonderwerp.
Onze hoofdvraag is namelijk: Hoe groot rendement kunnen wij uit golfenergie halen?
Deelvraag 1: Welke methodes zijn er om energie uit golven op te wekken?
Deelvraag 2: Welke methode is voor ons het geschiktst? (hier beginnen we over de wells-turbine)
Deelvraag 3: Hoe werkt een wells-turbine?
Deelvraag 4: Is het mogelijk om zelf een machine te maken die energie uit golven haalt?
Deelvraag 5: Hoe halen wij het grootste rendement met deze machine?Wij kunnen helaas niet de wetenschappelijke papers openen omdat je hiervoor bepaalde access nodig hebt.. Wij horen hier graag meer over,
Groetjes Nina en Luca
-
Hoi Nina en Luca,
Jullie hoofd en deelvragen zijn erg goed! En ik snap dat de wells-turbine een rol gaat spelen.
Ik was inderdaad vergeten dat je daar een aparte licentie voor nodig hebt!
Hier hebben jullie een open source paper waar volgens mij duidelijk, maar moeilijk, de werking van een wells turbine staat uitgelegd.
Als jullie dit niet begrijpen is het misschien slim om een keer langs te komen op de pws middag. Jullie kunnen je hier voor inschrijven op onze website!Groetjes
Joris