Waterpijp en sigaret
-
Wij hebben een vraagje. Wij willen onze praktische onderzoek doen over het verschil tussen de waterpijp en sigaret. Over wat de voor- en nadelen precies zijn en welke nou meer schadelijker is.
Onze onderzoekvraag is: Hoe schadelijk is de waterpijp ten opzichte van de sigaret?.
Kunt u ons verder helpen?Groetjes,
Medine en Fadime
Havo4 -
@medinefadime40
Beste Medine en Fadime,Ik kan jullie zeker helpen met jullie project!
Ik zou graag willen beginnen met de opzet van jullie PWS, dus hoofd- en deelvragen. Jullie hoofdvraag is erg goed en daar kun je alle kanten mee op. Hebben jullie al hier deelvragen voor opgesteld. Hierna kan ik dan helpen met het opstellen van een praktisch deel dat uitvoerbaar is op school.Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Fijn om te horen dat onze onderzoeksvraag een goed begin is, dank u wel voor u reactie. Onze hoofdvraag is Hoe schadelijk is de waterpijp ten opzichte van de sigaret?
De deelvragen die daarbij horen zijn:- Deelvraag 1: Hoe werkt de waterpijp en hoe zit het in elkaar ?
- Deelvraag 2: Hoe werkt de sigaret en hoe zit het in elkaar ?
- Deelvraag 3: Verschillen de meningen over de schadelijkheid ?
- Deelvraag 4: Wat zijn de gezondheidsrisico’s van de waterpijp en sigaret ?
En tot slot de conlusie.
We willen hierbij onderzoeken wat de schade is en bij welke dat nou het meest is. Kunt u ons hierbij helpen, want we hebben nog geen idee hoe we dit kunnen opmeten ?
Groetjes,
Fadime Fidan
Medine Tas -
@medinefadime40
Ik heb even gekeken naar jullie deelvragen misschien een idee om net iets meer deelvragen te krijgen. Bijvoorbeeld als eerste deelvraag: Wat is de geschiedenis van roken? Dan loop je een beetje de soorten en de cultuur door. Misschien kun je achterhalen waardoor wellicht het beeld is gekomen dat sommige mensen waterpijp "gezonder" achten. Met deze vraag krijg je toch iets meer een inleiding voor je PWS.
Dan betrek je hier ook een beetje deelvraag 3 mee. Dan kun je in die deelvraag onderzoeken wat wordt beweerd over de schadelijkheid. Een kleine tip: kijk een beetje uit met het woord mening. Een mening kan namelijk nooit fout zijn omdat dit persoonlijk en subjectief is. Als je de vraag stelt als: Wat wordt er beweerd over de schadelijkheid?, dan maak je de vraag objectief.Voor de rest zullen jullie onderzoeksvraag een hele goede basis vormen voor jullie PWS!
De onderzoeken naar schadelijk verschil kun je op verschillende manieren onderzoeken, omdat verschillende dingen slecht voor je kunnen zijn. Bijvoorbeeld de sigaret rook. Als jij deze rook door bijv een katoenen zakdoek kan laten lopen dan zal je op de zakdoek met je oog al het roet kunnen zien. Heeft een waterpijp dit ook?
Maar wat ook schadelijk is voor je lichaam zijn verslavingen. Je kunt literatuur onderzoek doen naar nicotine. Dan zou je moeten kijken naar verschillen in verslaving.Groetjes,
Sanne