PWS- Drijvend gebouw in overstromingsgebied
-
Hallo,
Ik wil onderzoeken hoe we drijvende huizen kunnen bouwen die bij overstromingen staande kunnen blijven. Drijvende gebouwen voor in landen waar regelmatig overstromingen voorkomen. (bijvoorbeeld India en Bangladesh)
Ik heb een hoofdvraag en een aantal deelvragen bedacht voor bij mijn onderzoek, ze staan nog niet vast, maar dit is om een idee te krijgen van wat ik in mijn onderzoek wil doen. Ik weet niet of ik alle vragen kan beantwoorden met een onderzoek, ik hoor daarom graag wat anders kan.Hoofdvraag:
Hoe kun je drijvende gebouwen maken die staande kunnen blijven bij een overstroming?Deelvragen:
• Hoe zorg je ervoor dat je huis drijvend is en toch niet wegdrijft bij een overstroming?
(Palen, een Anker?)
• Welk materiaal is geschikt voor een drijvend gebouw, die bestendig is tegen overstromingen? (Hout? Die heeft toch een groot drijfvermogen?)
• Na de overstroming (dus als er nog hoogwater is en het huis nog drijft) , hoe kan het huis dan makkelijk bereikbaar zijn? (hoe kunnen de bewoners het huis in en uit?= toegankelijkheid huis)Aanpak:
Ik wil een ontwerponderzoek doen, dus een prototype bouwen en het drijvende gebouw met speciaal onderzocht materiaal, te gaan testen in water. (en dan kijken hoe ik kan testen , dat het lijkt alsof er een overstroming heeft plaats gevonden.)
Ik wil het drijvende gebouw meerdere keren testen met elke keer een kleine aanpassing, dus of het materiaal of de bouw etc.. totdat ik vind dat het drijvende gebouw stabiel genoeg is en overstroming kan overleven.Groetjes,
Manal -
Pauline Janssen
Hallo!Zou je alsjeblieft naar mijn plan kunnen kijken en je mening kunnen geven? Ik weet namelijk niet hoe ik moet beginnen en wat ik anders moet aanpakken.
Groetjes Manal
-
Beste @manalzekkari,
Sorry voor de late reactie, ik ben de hele week ziek geweest.
Wat een origineel onderwerp! Erg leuk. Je hoofd- en deelvragen zien er goed uit. In de hoofdvraag vind ik het nog een beetje gek klinken '' drijvende gebouwen maken die staande kunnen blijven''. De vraag die dan meteen in mij opkomt is: 'Wil je dat ze gaan drijven of dat ze blijven staan?' Misschien zit daar nog ruimte voor verbetering in de vraag.
De deelvragen zijn goed! Misschien zou je ze nog korter kunnen maken of kunnen opdelen. Bijvoorbeeld:- Hoe zorg je dat een gebouw drijvend is?
- Hoe kan je er voor zorgen dat een gebouw niet wegdrijft?
- Welk materiaal is geschikt voor een drijvend gebouw? (Dat het nodig is bij overstromingen hoef je niet nog een keer te herhalen hier)
- Op welke manieren kan het huis toegankelijk zijn als het drijft?
Verder heb ik hier nog een interessant artikel gevonden waar je misschien iets mee kan doen!
Heb je al verder gewerkt aan het idee voor het ontwerp onderzoek? Kan ik daar nog mee helpen? Schroom niet om je vragen hieronder weer te stellen (ik zal nu sneller reageren;) )
Groetjes Pauline
-
Heyy Pauline,
Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik zou graag een keer mee willen lopen op delft, want ik wil graag studeren op delft, omdat ik de bouwkunde richting op wil.
Ik ben dus geïnteresseerd in architectuur.Groetjes,
Manal -
Beste @manalzekkari ,
Geen dank!. Meeloopdagen op de TU zijn niet echt ons straatje, maar bij dezen toch een link naar de pagina waar je je kan aanmelden voor de meeloopdagen op Bouwkunde!
Succes,
Groetjes Pauline
-
Beste Pauline Janssen ,
Bedankt voor de link!
Ik wil een theoretisch en praktisch gedeelte doen. Het theoretische gedeelte kan ik zelf gewoon thuis doen. Hierin moet ik voornamelijk onderzoek doen naar hoe het structuur van het gebouw en materiaal toch?
En dan wil ik voor het praktische gedeelte het prototype die ik zelf heb ontworpen, waarbij ik dus heb berekend en uitgezocht hoe het inelkaar moet, testen. Alleen gaat me dit in mijn eentje nooit lukken, ik zou je daarom voor dit gedeelte om hulp willen vragen. Zou je me kunnen helpen met het opstellen van een aanpak plan, dus hoe ik het prototype goed kan maken.
Groet,
Manal -
Beste Pauline Janssen,
Ik zou aankomend weekend willen beginnen met het bouwontwerp (niet te moeilijk) maar dus eerst onderzoek doen (afmetingen en m.b.v natuurkundige formules rotatiekracht etc.. Berekenen.)
Zou je me op weg kunnen helpen? Dus zeggen hoe ik het kan aanpakken, zo een prototype maken.Ik heb al bedacht dat ik een drijvend gebouw wil maken, op water dus, voor in overstoromingsgebieden als b.v: India. India is toch omgeven met water, dat zou dus mogelijk kunnen zijn. Alleen moet ik dan wel kijken naar materiaal dat niet duur is, hout misschien?? (Weet jij waar ik kan vinden wat voor materiaalgeschikt is?)
Groet,
Manal -
Beste @manalzekkari ,
Natuurlijk wil ik je helpen met een plan van aanpak van het praktische gedeelte.'' Hierin moet ik voornamelijk onderzoek doen naar hoe het structuur van het gebouw en materiaal toch? '' --> Wat wil je precies onderzoeken?
Daarbij zou ik zorgen dat je eerst het theoretische deel af hebt, zodat je de natuurkunde achter de praktijk begrijpt. Dan kan je vervolgens kijken: Voor welk onderdeel is een praktisch onderzoek nodig en nuttig?Daarbij zou je ook eerst kunnen gaan zoeken naar goedkope drijvende materialen! Voordat je begint met bouwen, ga eens de verschillende eigenschappen van verschillende materialen op een rijtje zetten. Ik denk dat hout prima is, maar dat is niet heel goedkoop. Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld piepschuim! Dit materiaal is wel erg licht in verhouding met een huis, maar misschien kan je het met goedkope andere materialen verzwaren?
Ik ben benieuwd naar wat je nu precies hebt!
Groetjes Pauline