pws model auto op energie
-
Hallo,
Wij zijn samen bezig met ons profielwerkstuk voor natuurkunde, voor dit profielwerkstuk gaan wij een autootje bouwen dat op zonne-energie rijdt.Dit autootje moet met een minimale snelheid van 15 km/h gaan en een rendement van 25 % hebben. We hebben de onderzoekvragen voor ons project al bedacht en zijn nu bezig met het zoeken van de materialen maar weten niet zo goed waar we moeten zoeken voor de materialen en wat we allemaal precies nodig hebben. Hebben jullie misschien nog tips?
Groetjes,
Esmay en Femke -
Hey @FemkeSophie
Tof PWS onderwerp hebben jullie gekozen hoor! Even kijken hoor, ik weet natuurlijk niet precies hoe jullie ontwerp voor het autootje eruitziet (of dat jullie die überhaupt al hebben -> dan zou ik daar beginnen). Maar het lijkt me dat het grootste gedeelte van de auto de motor + de zonnecellen wordt. Deze zijn ook heel erg van elkaar afhankelijk natuurlijk.
Probeer vooral te kijken naar hoe zwaar de verschillende onderdelen zijn en dat als een motor een bepaalde hoeveelheid energie nodig heeft dat jullie zonnecellen die daadwerkelijk kunnen leveren. Ik denk dat de rest van het ontwerp van de auto eraan ligt hoe zwaar en hoe groot de auto mag worden op basis van de kracht van de motor en zonnecel.
Is dat een beetje te volgen? Anders moeten jullie vooral door vragen.
Groetjes,
Jip -
Heey,
we zijn verder gegaan met ons PWS en we kunnen bijna het autootje in elkaar gaan zetten. Daarna moeten we het rendement gaan meten, maar we weten niet hoe. Zouden jullie hier ons mee kunnen helpen.
Groetjes Esmay en Femke
-
Hoi @FemkeSophie
Wat goed om te horen!
Waarvan wil je het rendement weten?
- De zonnecellen? Die zal er wel op staan bij het aanschaffen ervan.
- De batterij? Dan zal ook het rendement daarvan ergens staan op de verpakking.
- De motor? Dat is wel wat lastiger.
Het rendement is natuurlijk:
Pnuttig / Ptotaal
. Om dat te meten terwijl de motor aan de auto zit is wel ingewikkeld. Dan ga je opeens spelen met heel weerstandskracht die heel lastig worden om te berekenen. Denk aan slijtage van de wielen, de ondergrond, luchtweerstand etc. Dat is al bijna een PWS op zich.Een makkelijke manier om het rendement van een motor te bepalen lees ik hier. Op die manier heb je het rendement van alle elektrische onderdelen en kun je met wat formule magie terecht bij de totale efficiency van het autootje.
Groetjes,
Jip -
hallo,
We hebben inmiddels het autootje werkende gekregen en zijn nu bezig met de laatste testjes. We zijn er nog steeds niet over uit hoe we het rendement van het autootje moeten berekenen. Met het rendement van het autootje bedoelen we hoeveel van de spanning die het zonne-paneel opwekt uiteindelijk wordt omgezet in snelheid, hebben jullie misschien een idee over hoe we dit kunnen berekenen?Groetjes,
Esmay en Femke -
Hey @Esmay
Zoals ik hierboven uitleg is dat lastig uit te rekenen. In de stappen van zonnecel naar de motor zal er veel kracht verlies zijn.
Als jullie werken met een batterij zal daar kracht verloren gaan. Er zit weerstand in de as van de wielen, maar ook weerstand van de grond en de lucht. Wat ik denk dat jullie moeten gaan doen is het puur theoretisch nemen.
Zet de weerstand op nul en werk met formules. De zonnecel zal een efficiency hebben. De batterij ook, de motor ook. Als jullie die percentages en waardes met formules doorrekenen tot de laatste stap, kom je op een gegeven moment de weerstandskracht tegen als jullie de snelheid willen gaan berekenen, laat die lekker op nul staan en dan heb je een efficiency gebaseerd op een perfect autootje, daar kun je wel al wat conclusies van nemen.
Het uiteindelijke echte rendement wordt heel lastig te berekenen ben ik bang. Dat komt door hoe lastig de weerstandskracht te bepalen is.
Ik hoop dat dit te volgen is, en dat jullie verder kunnen.
Succes!
Jip