Auto die draadloos wordt opgeladen tijdens het rijden
-
Hallo,
Voor mijn profielwerkstuk ben ik van plan om een elektrische auto op schaal te bouwen die kan worden opgeladen door inductieve koppeling. Ik had het idee om deze auto in een cirkel te laten rijden waaronder ik 3 of 4 spoelen installeer waardoor de auto bijna constant van energie wordt voorzien. Ik vroeg me af of ik de auto dan van genoeg energie voorzie om hem oneindig door te laten rijden zonder hem op een andere manier op te laden. Wat moet ik doen om dit optimaal te laten werken? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?Alvast bedankt
-
Hee @sietze535 ,
Wat een gaaf onderwerp! Wil je zelf een bestuurbare auto ombouwen of wil je echt de hele auto zelf bouwen? Hoe ga je de inductie overbrengen naar de accu?
Het is lastig om te zeggen of je de auto oneindig door kan laten rijden. Het antwoord is ja, zolang je maar een groot genoeg vermogen over kunt brengen met je inductie systeem en je de auto niet te veel energie laat verbruiken. Wat voor onderzoek heb je zelf al gedaan? Heb je een tekening over hoe je de auto en de track wilt bouwen?
Groetjes,
Midas -
Hallo Midas @Midas-Becker ,
bedankt voor de reactie. Ik was van plan de auto zelf te maken met een kleine elektromotor. Ik weet alleen nog niet of ik wel een accu moet gebruiken voor de auto. Het is natuurlijk ook mogelijk om de stroom direct naar de elektromotor te sturen. Wat is beter denk je? Voor de inductie zelf wou ik spoelen maken van koperdraad. Mijn idee is gebaseerd op deze video: https://youtu.be/lgx4z-Op9PE . Denk je dat ditzelfde principe zal werken met meerdere stilstaande spoelen onder een wegdek? Zullen de magnetische velden mekaar niet verstoren waardoor de inductieve koppeling slecht zal werken?Alvast bedankt
-
hee @sietze535 ,
Wat een vet filmpje! Echte een cool project. Een accu is niet nodig. Het gaat er juist om dat de auto zijn stroom haalt uit de inductie. Het is belangrijk dat het autootje zich lang genoeg in een magnetisch veld bevind. Ik denk zeker dat het mogelijk is.
groetjes,
Midas