PWS Bijenproducten en de gezondheid van de mens
-
Hallo,
School begint weer, en voor mij en mijn twee klasgenoten betekent dat dat we het examenjaar in gaan, vwo 6. Wij moeten dus een profielwerkstuk maken. Voor dit profielwerkstuk willen wij graag de genezende krachten van bijenproducten bestuderen. Onze hoofdfocus ligt op de volgende drie bijenproducten: propolis, rauwe honing en koninginnegelei. Wij willen onder andere de invloed van deze bijenproducten op de gezondheid van de mens bekijken, waar de producten uit bestaan en wat voor functie ze hebben in een bijenvolk, welke bestanddelen van de producten een bevordende werking hebben op de gezondheid van de mens, en eventueel willen we ook overeenkomsten tussen de bestanddelen in de producten van bijen bestuderen.
Nu moeten we voor het profielwerkstuk ook een praktisch gedeelte hebben. Uiteraard kunnen wij een enquête maken om bijvoorbeeld te onderzoeken wat mensen weten over bijenproducten, en hoe bekend de genezende werkingen ervan zijn. Uiteindelijk kunnen we daar wat conclusies over trekken, maar ons punt is: weet iemand nog andere aspecten die we praktisch kunnen onderzoeken van deze drie bijenproducten? Wij hebben nog niet een specifieke hoofdvraag, maar ons onderwerp is ‘bijenproducten en gezondheid van de mens’.
Alvast heel erg bedankt.
-
Beste @Ginger,
Het is weer een tijdje geleden dat je een vraag had over je PWS. Ben je al een beetje vooruit gekomen hiermee of heb je nog hulp nodig? Zo niet, is er wellicht iets anders waar je tegenaan loopt?
Ik hoor graag van je.
Met vriendelijke groet,
Sanne -
Beste Sanne Nielsen,
Dankjewel voor je bericht, wij hebben nu de volgende opstelling voor ons onderzoek:
Hoofdvraag:
Welke invloed hebben de bijenproducten propolis, koninginnegelei en rauwe honing op de gezondheid van de mens?Deelvragen:
Wat is de geschiedenis van het gebruik van bijenproducten door de mens?
Wat is de samenstelling van propolis?
Wat is de samenstelling van koninginnegelei?
Wat is de samenstelling van rauwe honing?
Hoe wordt propolis gevormd?
Hoe wordt koninginnegelei gevormd?
Hoe wordt rauwe honing gevormd?
Welke functie heeft propolis in een bijenvolk?
Welke functie heeft koninginnegelei in een bijenvolk?
Welke functie heeft rauwe honing in een bijenvolk?
Wat is het effect van propolis op schimmelgroei?
Wat is het effect van koninginnegelei op schimmelgroei?
Wat is het effect van rauwe honing op schimmelgroei?
Zijn er bestanddelen in de bijenproducten die een bevorderende werking hebben op de gezondheid van de mens en hebben de bijenproducten iets gemeen qua samenstelling?Praktisch onderzoek
Onderzoeksvragen:
Wat is het effect van propolis op schimmelgroei?
Wat is het effect van koninginnegelei op schimmelgroei?
Wat is het effect van rauwe honing op schimmelgroei?(Bij deze onderzoeksvragen zal het woord 'schimmelgroei' vervangen worden door 'op de groei van de schimmel .. naam van schimmel..)
Wij hebben dus een schimmel nodig die we kunnen gebruiken om het effect van bijenproducten op de schimmelgroei te testen maar we weten niet hoe we hier aan kunnen komen. Onze vraag is dus of dat we veilig een schimmel, het liefst een schimmel die te maken heeft met de mens omdat onze pws daar natuurlijk om draait, zelf kunnen kweken op school, of dat we een universiteit of hoge school moeten raadplegen om voor ons een schimmel te kweken.
Weten jullie hier meer over of hebben jullie nog advies dan horen we het graag! :)
-
Beste @Ginger,
De basis van jullie PWS ziet er goed uit. Wellicht kunnen jullie de hoofdstukken, de deelvragen, eerst verdelen in Propolis, koninginnegelei en rauwe honing en dan per soort honing de deelvragen: wat is de samenstelling?, hoe wordt het gevormd? enzovoort. Maar die keus is aan jullie.
Zou ik mogen vragen waarom jullie het effect van honing op schimmelgroei willen testen? is dit al bewezen en wat is de link met gezondheid? Dit is even voor mij om te begrijpen aangezien jullie jezelf wat beter hebben ingelezen.
Groetjes,
Sanne