PO Natuurkunde Magneet en trein
-
Heeey,
Wij (Frédérique Janknegt en Simo Karimine) zitten nu in 5 VWO en zijn bezig met een natuurkunde PO. Dit is de opdracht:
Onderzoek uitgebreid hoe een passerende trein een kompasnaald beïnvloedt. Beschrijf en meet het aardse veld. De uitleg staat natuurlijk bol van de inductie.Kun je ons hier misschien mee helpen?
Groetjes,
Frédérique en Simo -
@FJanknegt
Hallo Frédérique en Simo,Ik kan altijd helpen. Kunnen jullie iets verduidelijken waar jullie vast bij lopen?
Groetjes,
Thom
-
Heey Tom,
Wij hebben onze proef gedaan, bij het langsrijden van een trein veranderden de wijzers van de kompassen.
Maar wij vroegen ons af hoe het magnetisch veld nou precies werking heeft op het kompas. Is er een soort storing? Komt het door het metaal van de trein?Groetjes,
Frédérique en Simo -
Hi @FJanknegt,
Sorry dat ik zo laat antwoord, dit kwam door mijn tentamen week.
Ik weet het nu ook niet 100% zeker, het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met inductie wat dus te maken heeft met het metaal van de trein. Ik zal het nog even verder voor jullie uitzoeken. En ik wil laten weten dat ik ermee bezig ben. Morgen zal ik het jullie laten weten!!Groet,
Thom
-
Ha @FJanknegt,
Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit, ik kan het ook niet op internet vinden.
Ik denk dat het komt doordat de metalen romp van de trein zich beweegt door het aardmagnetisch veld. Dit zou een stroom moeten induceren in deze romp. De opgewekte stroom zorgt op zijn beurt weer voor een magnetisch veld, welke werking heeft met het aardmagnetisch veld. Daardoor wordt het magnetisch veld dus (tijdelijk en plaatselijk) anders dan voorheen en dat is met het kompas te zien.Groetjes,
Thom