PWS zwevende trein (Berend en Gijs)
-
Beste Gijs en Berend,
Zijn jullie de jongens van de PWS middag aanmelding? Ik heb nog geen mailtje terug van Berend. Zouden jullie jullie hoofd- en deelvragen kunnen formuleren voor mij. Het is nu een beetje vaag..!
Maar als ik het goed begrijp, zouden jullie een magneetbaan willen maken en deze testen met een supergeleider. Dat kan zeker bij ons, maar de magneten zou je dan wel zelf moeten bestellen. De baan die wij op het science center hebben heeft deze magneten. Langere en dunner varianten kunnen ook, als ze maar niet smaller zijn.
Aangezien jullie deze nog zouden moeten bestellen, is het misschien handiger om een andere datum te kiezen dan volgende week donderdag. Dan hebben we wat meer tijd om dingetjes te bespreken en dan weten we zeker dat jullie de magneten in huis hebben!
Laat mij maar even weten wat jullie willen doen!Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij zitten nu nog echt in de beginfase van ons PWS, voor die PWS middag wilden wij vooral kennis opdoen over supergeleiding en magnetisme, omdat wij deze kennis uiteraard nodig hebben voor de rest van ons PWS. De proeven doen zal denk is pas een stuk later komen als wij ons eerste deel af hebben. Onze hoofdvraag is op dit moment: "Wat is de potentie van magnetische levitatie in de toekomst van het voortbewegen?"
Groetjes,
Berend -
Beste Berend,
Dan denk ik dat langskomen op de PWS middag ook nog niet aan de orde is!
Als jullie nog erg aan het begin zitten van jullie PWS, moeten jullie eerst zelf op onderzoek uitgaan. Nu je een hoofdvraag hebt, deze kan je trouwens wel wat concreter maken, moeten jullie opzoek naar deelvragen. Als dit gebeurd is, moeten jullie zelf eerst kijken in boeken, op websites en naar instructieve filmpjes over deze onderwerpen.
Als jullie verder zijn met het onderzoek en als zelf de theorie wat meer in de vingers hebben, dan denk ik dat langskomen pas zin heeft. In de tussentijd kunnen jullie natuurlijk wel op het forum terecht voor al jullie vragen!
Nog een dingetje, in november/december van volgend schooljaar zal ik 2 keer een workshop geven over supergeleiding (met een presentatie waar we diep de theorie in duiken en nog twee verschillende experimenten). Aangezien jullie nog net begonnen zijn, denk ik dat het zeker de moeite waard is om hierheen te gaan!Maar ik denk dus dat de PWS middag afspraak beter kunnen afzeggen en dat wij later met elkaar afspreken als jullie wat verder zijn met de PWS.
Groetjes,
Thom
-
Beste Thom,
Wij hebben lang niks van ons laten horen; wij hebben een deel van ons theoretische onderzoek in deze tijd geschreven. Wij willen graag in de komende tijd het praktische deel gaan doen. Onze synopsis moet 8 juni af zijn. Wij vroegen ons af of we misschien een keer eerder dan 1 juni bij jou langs zouden mogen komen om de proef te doen. Dan kunnen wij vragen, waar we tijdens ons onderzoek op zijn gestuit, beantwoorden. Wij hebben in overleg met school besloten om geen eigen magnetische baan te maken door de kosten, het zou fijn zijn als we de baan van de TU zouden mogen gebruiken.
Wij hopen dat we de proef binnenkort kunnen doen en wij nieuwe antwoorden op onze vragen krijgen daardoor.
Met vriendelijke groet,
Berend en Gijs
-
Beste @gstuart en @Berendvolker,
Goed om te horen dat jullie een stuk zijn opgeschoten. Als ik het goed begrepen heb, willen jullie, als jullie langs komen, de magneetbaan testen en theoretische vragen stellen.
Ik zit op dit moment in een erg drukke periode van mijn studie, dus ik kan buiten mijn PWS-middagen om geen middagen meer vrijmaken. De enige twee opties zijn 18-05 (overmorgen dus) en 01-06. Mochten jullie donderdag willen komen, wil ik het uiterlijk vanavond horen anders kan ik, wat nu eigenlijk al erg kortdag is, het materiaal niet meer regelen.
Ik hoor van jullie.Groetjes,
Thom
-
Beste @gstuart en @Berendvolker,
Jammer genoeg gaat het niet meer lukken om morgen langs te komen. Dan moet het toch op 01-06... Het is natuurlijk dicht op jullie deadline, maar ik denk dat het wel haalbaar is.
Laat maar weten.Groetjes,
Thom
-
Hoi Thom,
Bedankt voor je snelle reacties. Wij hebben ons ingeschreven voor 1 juni!
Mvg,
Gijs en Berend
-
Hallo Gijs en Berend,
Leuk tot dan!
Groet,
Thom
-
Hoi Thom,
Nog bedankt voor 1 juni, het was erg nuttig. Naar aanleiding van het proefje met de massa, welke massa het magneetje kon dragen, hebben wij een vraag. Een magneetje kon een massa van 600 gram aan, kunnen bijvoorbeeld tien magneten dan 6 kilo aan? En ligt dit dan ook aan de magneetjes in de rails? Zo kunnen wij namelijk kijken wat de potentie van die magneten is voor een echte trein.
Mvg,
Gijs en Berend
-
Ha jongens,
Ik denk niet dat het zo werkt, elke magneet heeft een bepaalde "draagkracht" op zich en volgens mij zal je door 10 op rij te zetten niet 10 keer zoveel draagkracht krijgen. Het ligt zeker aan de magneet op de rails, deze zijn namelijk van een bepaalde sterkte (uitgedrukt in de eenheid Tesla). Dat bepaalt hoe "sterk" de magneet is.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben.Groetjes,
Thom