PWS Cryptografie Enigma
-
Hallo,
Wij zijn recent begonnen aan ons profielwerkstuk, als onderwerp hebben wij cryptografie gekozen en dan specifieker de Enigma machine van de Duitsers in WO 2. We hebben ons al lichtelijk ingelezen op het onderwerp en weten al hoe de basis in elkaar zit. Wij waren benieuwd of jullie hier ons eventueel mee kunnen helpen en of wij nog naar een pws middag zouden kunnen komen.
Met vriendelijke groet Luuk-Jan Zegers en Thijs Hagens
-
Hey Thijs en Luuk-Jan!
Wat hebben jullie een vet onderwerp uitgekozen zeg. Cryptografie vind ik echt leuk en is zeker ook relevant in de hedendaagse samenleving. Enigma is in dat opzicht wel wat ouder maar zeker nog interessant.
Ik wil je graag helpen! Je kan je altijd inschrijven voor een pwsmiddag hier. Je kan op zo'n middag samen met de aanwezige student kijken naar wat jullie zo interessant vinden over cryptografie en hopelijk wat dichter bij hoofd- en deelvragen komen. Als je dat via het forum wil doen mag dat ook.
Er komen best veel problemen kijken bij cryptografie, dus probeer vooral na te denken over wat jullie daar zo interessant aan vinden. Je kan bijvoorbeeld kijken of je 1 zo'n probleem volledig kan uitpluizen en kijken hoe hedendaagse cryptografie systemen die oplossen. Of specifiek naar Enigma en waarom de Duitsers dachten dat die onbreekbaar was.
Als je de tijd hebt zou ik zeker langs komen op een pws-middag. Maar ik ben altijd op het forum om je te helpen. Met wat concretere vragen kan ik ook meer helpen, ik weet dat ik het boek "The Code Book" ontzettend leuk vond om te lezen en zou ik zeker aanraden. En anders in ieder geval het hoofdstuk over Enigma ;).
Jip -
Hey Jip,
Wij hebben ons al meer bezig gehouden met ons pws en hebben onze hoofd- en deelvragen al vastgesteld. Ook hebben we al gekeken hoe wij onze hoofdstukindeling willen gaan doen.
Twee weken terug op donderdag hebben wij ons ook aangemeld voor de PWS-middag van donderdag 22 juni en hierbij hebben wij een standaard reactie e-mail gekregen. Hierin stond dat wij nog een definitieve bevestiging zouden krijgen van de student die zich met ons onderwerp zou kunnen helpen. We zijn nog steeds niets ontvangen en waren dus benieuwd hoe dat die situatie zit.
met vriendelijke groet Luuk-Jan Zegers en Thijs Hagens
-
Hey Tijs en Luuk-Jan!
Het klinkt alsof jullie al goed op weg zijn, leuk om te horen. Wel is het naar om te horen dat jullie nog geen bevestiging van jullie aanmelding hebben ontvangen. Ik heb namelijk al wel gehoord dat ik donderdag aanwezig moet zijn om jullie te helpen op de PWS-Middag! Ik zal ervoor zorgen dat je nog een e-mail krijgt en dat daarin ook mijn persoonlijke contact gegevens staan.
Tot donderdag!
Jip