Vrije Energie
-
Beste student(e),
De tijd van de profielwerkstukken komen er weer aan! Wij, twee leerlingen uit VWO 5, zijn dus al weer druk bezig met het verzinnen van een onderwerp (dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan).
Wij wilden graag iets met natuurkunde en/of economie. Na een tijdje brainstormen kwamen wij op het onderwerp 'Vrije energie'. Tijdens het bezoeken van een paar websites kwamen de begrippen 'Elektromagnetisme' en 'Nulpuntsenergie' redelijk vaak voor. Ons leek dit een zeur leuk onderwerp, alleen rees nu de vraag op wat we precies kunnen onderzoeken. Wij hadden iets van: hoe kan vrije energie toegepast worden en wat voor gevolgen kan het hebben voor onze samenleving?Dit is natuurlijk een erg lastig onderwerp en zelfs de wetenschap is nog volop aan het onderzoeken. Wij zijn 'bang' dat we een sprong in het diepe maken en daardoor niet goed het onderwerp kunnen behandelen en onderzoeken. Bovendien behandelen we (elektro)magnetisme pas volgend schooljaar.
Onze vraag is hierbij of jullie wat tips en eventueel wat ideeën hebben over dit onderwerp en over een practicum.
Alvast bij voorbaat dank!
-
Beste @BruceBaker,
Zouden jullie wat meer context kunnen geven omtrent het begrip "vrije energie". In de thermodynamica wordt dit begrip veelal gebruikt en zo heb je allerlei verschillende soorten vrije energie (Helmholtz, Gibbs en Landau). Wat de vrije energie van een systeem inhoud, is kort door de bocht de hoeveelheid energie die je uit een systeem kan halen. Dus snap ik niet zo goed wat je bedoelt met het toepassen van vrije energie. Het kan zijn dat jij iets anders bedoelt dan ik dat doe, dus zou jij mij die sites die je hebt gelezen op kunnen sturen. Kijk ook hier nog even naar: https://en.wikipedia.org/wiki/Thermodynamic_free_energy
Ik hoop snel van je te horen!
Groetjes,
Thom