Ideale romp speedboot
-
Goedemiddag,
Mijn naam is Lars, ik zit nu in 5 VWO en ben bezig met mijn profielwerkstuk.
Voor mijn profielwerkstuk wil ik graag gaan onderzoeken wat de ideale romp is voor een speedboot. Omdat er in de bovenbouw weinig tot geen aandacht wordt besteed aan de natuurkunde die met boten te maken heeft en deze theorie mij ook nog onbekend is, zal ik veel informatie zelf gaan uitzoeken.Weten jullie een betrouwbaar boek of betrouwbare informatie bron, waar ik de natuurkunde kan leren/vinden die met boten en rompvormen te maken heeft?
Alvast bedankt!
Groeten,
Lars
-
Hee Lars,
Leuk onderwerp! Ik weet momenteel even niet welke boeken studenten van maritieme techniek hier voor gebruiken. Ik kan dit wel voor je uitzoeken als je dat wilt. Ik weet wel dat dit dikke boeken met te lastige stof zijn voor iemand van 5vwo.
Voor weerstanden op boten gebruik ik meestal deze beknopte samenvatting met alle benodigde stof: https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsweerstand . Hier staat ook veel informatie over rompvormen.Succes!
Groetjes,
Midas -
Hoi Midas,
Bedankt voor je snelle reactie en voor de Wikipedia link, deze kan ik zeker handig gebruiken!
Het boek kan ik dan maar beter laten schieten. Ik had op internet ook al een beetje rondgekeken en de boeken die ik daar tegen kwam waren inderdaad met te lastige stof. Ik zal eerst aan de slag gaan met de informatie die ik nu heb!
Bedankt!
Groeten,
Lars
-
Fijn dat je nu verder kunt, Lars!
-
Hoi Midas,
Aan mijn profielwerkstuk wil ik graag ook een praktisch deel toevoegen. Graag zou ik verschillende rompen testen op hun weerstand. Als dit kan zou ik dit graag willen doen in jullie sleeptank. Ik heb in andere berichten op het forum gelezen dat deze echter tot november volgeboekt is. Klopt dit? Of is er eerder een plekje vrij?
Is het daarnaast ook mogelijk dat ik testen kan uitvoeren met jullie modellen? Ik wil nog gaan onderzoeken welke rompvormen ik dan zou willen gaan testen.
Alvast bedankt en een fijn weekend!
Groeten,
Lars
-
Hee Lars,
Het klopt helaas inderdaad dat deze workshop vol is tot november.
Wat bedoel je met "onze modellen"?
Groetjes,
Midas -
Hoi Midas,
Allereerst mijn excuses voor de erg late reactie, ik had het erg druk met school en was mijn PWS even helemaal vergeten...
Jammer dat de workshop volgeboekt is tot november. Ik zal op zoek gaan naar een alternatief, wellicht het MARIN, of misschien zelf een proefopstelling maken met krachtmeters etc., maar daar moet ik mij nog in verdiepen.Met jullie modellen bedoelde ik de (blauwe en gele) schaalmodellen die ik op jullie open dag bij de grote sleeptank opgesteld heb zien staan, maar ik kan mij goed voorstellen dat deze niet gebruikt kunnen worden voor een profielwerkstuk. Waarschijnlijk zal ik mijn modellen zelf gaan ontwerpen en maken!
Fijne dag!
Groeten,
Lars
-
Hee Lars,
Die modellen zijn inderdaad van de TU Delft en mogen niet zo maar uitgeleend worden. Het klinkt alsof je al wel een goed idee hebt van hoe je het allemaal wilt gaan aanpakken.
Als je wilt kun je me wel op de hoogte houden van je ontwerp en kan ik je eventueel tips geven.
Succes!
Midas
-
Hoi Midas,
Oke, dan zal ik mijn eigen modellen gaan ontwerpen en maken!
Graag! Zodra ik meer weet over de manier waarop ik mijn modellen en proefopstelling zal gaan ontwerpen en maken zullen er zeker vragen ontstaan. Ik zal ze dan op het forum zetten.
Bedankt weer voor zover!
Groeten,
Lars
-
Is goed, Lars. Laat maar weten!