Borstvoeding en allergenen
-
Ik wil mijn PWS graag over: Wat voor invloed heeft borstvoeding of flesvoeding op voedingsallergieën? houden. Sommige baby’s maken namelijk erg lang gebruik van borstvoeding en andere baby’s gaan al snel over op flesvoeding. Ik ben benieuwd of de kans op allergieën kleiner is als je langer borstvoeding hebt gehad. Echter heb ik niet echt een idee hoe ik dit zou kunnen onderzoeken. Als wij voor ons PWS een biologiebegeleider willen, moeten wij namelijk een experiment uitvoeren en is een enquête alleen niet genoeg. Is dit bij deze onderzoeksvraag mogelijk? Als dit niet zo is zou ik alsnog graag een PWS willen doen over allergenen met daarbij een experiment. Alvast bedankt voor het helpen.
Groetjes,
Celine de Jong
-
@celinedejong
Beste Celine,Je hebt een erg leuk onderwerp uitgekozen. Ik kan je wel vertellen dat dit onderwerp redelijk veel literatuur onderzoek gaat worden.
Het is belangrijk om te realiseren dat onderzoek naar dit erg moeilijk en langdurig is. Het kan een paar jaar duren voordat iemand een allergie heeft ontwikkeld en daarnaast kan dit ook ontstaan door andere factoren. En ieders immuunsysteem wordt anders 'uitgedaagd'. Het is dus heel moeilijk te bepalen waar een allergie vandaan komt. Experimenten op dit onderwerp zijn heel erg moeilijk kan ik je vertellen.
Als jullie heel graag biologie zouden willen, met experiment, misschien moet je je dan even gaan oriënteren in de bacterie kant. Ik kom op het forum veel onderwerpen tegen over Bioluminescentie en hierbij kun je de bacterien zelf kweken op school. Misschien een idee om even door onderwerpen op het forum te scrollen om ideeën op te doen en te zien waar experimenten bij te bedenken zijn.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een klein beetje kan helpen.
Groetjes,
Sanne