Stimulerende middelen
-
Beste heer/mevrouw,
Ik ben een leerling uit vwo 6 en voor mijn PWS doe ik onderzoek naar stimulerende middelen binnen de topsport.
Hiervoor moet ik nog een praktisch deel bedenken en hier loop ik nogal vast.
Een belangrijk stimulerend middel is efedrine en dit komt vaak in voedingsmiddelen voor.
Mijn idee was om misschien efedrine in voedingsmiddelen aan te tonen door middel van een indicator, maar ik weet niet goed hoe ik hiermee van start moet.
Mijn begeleidende docente had een idee met titraties, maar hier weet ik ook niet goed wat ik ermee moet doen.
Misschien kunnen jullie mij op gang helpen met het praktisch deel?Koen
-
@Koen-van-Aken
Beste Koen,Zou je me iets meer kunnen vertellen over je proefje dat je wil uitvoeren? Welke stoffen/voedingsmiddelen wil je gaan testen? Een titratie kan zeker werken. Hiervoor moet je wel op zoek gaan naar een indicator. Wellicht is het handig om uit te zoeken hoe het WADA hierop test. Je kunt kijken op hun site of ergens op internet of je kunt vinden hoe ze dit aantonen.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Beste Sanne,
Bij mijn proefje wil ik efedrine gaan aantonen in verschillende genees- en voedingsmiddelen.
Hiermee wil ik laten zien dat sporters makkelijk onbewust een stimulerend middel en dus doping kunnen gebruiken.
Welke genees- en voedingsmiddelen ik wil gaan testen vind ik best moeilijk. Mij lijkt het leuk vrij algemene voedingsmiddelen te nemen om aan te tonen dat efedrine vrij plotseling voor kan komen. Geneesmiddelen vind ik wat moeilijker omdat ik ook niet zomaar ieder geneesmiddel kan krijgen.
Mijn grootste struikelblok is het vinden van de indicator. Dit is niet zo op internet te vinden en ik weet niet goed waar ik hiervoor moet zoeken.
Ik heb de dopingautoriteit al gemaild over hun methoden voor het aantonen van doping en hoe ik het beste de indicator kan vinden.
Misschien heb je wat tips voor het zoeken van de indicator en welke genees- en voedingsmiddelen ik zou moeten gebruiken?Met vriendelijke groet,
Koen
-
@Koen-van-Aken
beste Koen,Als eerst sorry voor de laatste reactie wegens de kerstvakantie.
Omdat een indicator voor specifiek efedrine moeilijk is om op te zoeken kun je het misschien eerst wat algemener aanpakken. Efedrine valt onder de groep alkaloiden. Dit zijn stoffen die meestal basisch reageren. Dat is al een hint voor je indicator.
Cafeine en morfine vallen onder dezelfde groep, dus kijk even of je op dat gebied wat kunt vinden. Hoe worden zij aangetoond.Voor de voedingsmiddelen testen is het belangrijk om te achterhalen in wat voor soort planten deze stof wordt gemaakt. Probeer te kijken of er planten gerelateerd zijn aan deze soort om een indicatie te krijgen in welke voedsel het kan voorkomen. Morfine is te vinden in maanzaad, dus kijk of je iets vergelijkbaars op dit kunt vinden.
Ik hoop dat je er zo beter uit komt.
Met vriendelijke groeten,
Sanne -
Beste Sanne,
Sorry voor mijn late reactie, ik realiseerde me ineens dat ik nog een berichtje terug moest sturen.
Het aanwezig zijn van efedrine in voedingsmiddelen hoort niet mogelijk te zijn, want dit is gewoon verboden.
Ook in geneesmiddelen hoort het niet aanwezig te zijn, maar in het buitenland zou dit wel kunnen gebeuren.
In Nederland is dit in ieder geval ook verboden.Doordat ik nogal vast ben gelopen op het aantonen van efedrine in voedingsmiddelen, wat dus eigenlijk niet hoort te kunnen, heb ik nog maar weinig tijd voor een praktisch onderzoek.
Hoge eisen stelt mijn begeleider niet aan het praktisch onderzoek, zolang ik maar een praktische handeling uitvoer.
Misschien kunt u mij op weg helpen met een praktisch onderzoek dat gerelateerd is aan stimulerende middelen binnen de topsport.
Vooral omdat mijn begeleidend docent op het moment tentamens heeft is het moeilijk om aan haar hulp te vragen.Natuurlijk ga ik eerst proberen met uw tips verder te komen.
Met vriendelijke groet,
Koen
-
@Koen-van-Aken
Zoals ik al zie is het een heel moeilijk onderwerp voor een praktische opdracht.Mijn eigen PWS ging ook over doping/stimulerende middelen en dan specifiek over drug die een extra energiekick geeft. Mijn partner en ik hebben uiteindelijk mensen laten rennen met en zonder energydrink. Ik kan dit afraden, want het was een onzin experiment.
Je kan ook naar een heel ander experiment kijken. Dit gaat dan over diffusie. Hoe snel lost een pil op en wordt het opgenomen in de bloedbaan. Dus kijken of het sneller is in capsule vorm of in pil vorm. Dan hou je je praktijk onderzoek nog wel in de buurt van stimulerende middelen maar zonder verboden middelen.
Groetjes,
Sanne -
Beste Sanne,
Heel erg bedankt voor de hulp bij mijn praktisch onderzoek.
Mijn docent en ik hebben besloten dat het inderdaad niet echt mogelijk is om een praktisch onderzoek bij mijn onderwerp te bedenken. In plaats daarvan moet ik een aantal interviews afnemen bij gebruikers en experts van stimulerende middelen.Met vriendelijke groet,
Koen van Aken
-
@Koen-van-Aken
Beste Koen,Fijn om te horen dat jullie een alternatief hebben kunnen vinden. Veel succes hiermee.
Als je nog vragen hebt in het algemeen hoor ik die graag.Mvg,
Sanne