Rond of vierkant grondvlak
-
Hallo,
Ik doe mijn pws over de scheefheid toren van Pisa. Hierbij ben ik iets tegen gekomen waar ik niet helemaal uit kom. Pisano, de ontwerper, heeft de toren een rond grondvlak gegeven 'omdat dat de druk en het gewicht beter zou verspreiden dan een vierkant grondvlak' maar nu is mijn vraag: waarom is dat zo? Ik houd ook rekening met de fundering. De fundering is een bakstenen plaat die drie meter de grond in zit. de grondsoort is van erg fijn materiaal dus de grond is zacht. Er kon daarom dus niet geheid worden.
Hopelijk kan ik hiermee geholpen worden,
Suzan.
-
Ha Suzan!
Wat een leuk en origineel onderwerp heb je gekozen! Ik heb er al wat over opgezocht, maar heb het erg druk op het moment. Ik ga er dit weekend naar kijken, en dan zal ik je zondag verder helpen!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline,
Dat zou erg fijn zijn! Alvast bedankt!
Groetjes Suzan
-
Ha Suzan!
De reden waarom waarschijnlijk gekozen is voor een rond oppervlak is als volgt.
Een gebouw moet natuurlijk altijd gefundeerd zijn. Dit betekent dat een deel van het gebouw dus in de grond zit. De vraag is hier: 'Hoe werkt het dan in de grond?'
Grond is een speciaal materiaal. Wanneer grond wordt belast gaan er spanningen werken t.g.v. de belasting. Dit is een eigenschap van alle materialen. Echter wat grond speciaal maakt is dat het alleen drukspanningen kan overbrengen, en geen trekspanningen (Dit is ook logisch! Probeer maar eens aan een handje aarde te 'trekken'!). Schuifspanningen kunnen wel voorkomen, deze zijn echter wel klein ten opzichte van de normaalspanningen op de korrel. Je kunt meer uitleg over spanningen in de grond hier vinden, op pagina 25 t/m 28.
Oké, we snappen nu hoe grond werkt. Als we nou eens een rond en een vierkant tekenen, met daarop alle normaalspanningen uit de grond. Een normaalspanning werkt altijd loodrecht op een vlak. Dat betekent dat op de cirkel een alzijdige spanning ontstaat (een spanning die overal even groot is, zie pagina 28). Op de zijdes van het vierkant werken natuurlijk ook normaalspanningen, maar hoe zit het dan met de hoekpunten? Een hoekpunt is in principe een mini cirkeltje, waar spanningen samenkomen. Dit is dus je antwoord: de grondspanningen (ook wel korrelspanningen) komen samen op een hoekpunt, en hierdoor wordt deze niet gelijkmatig verdeeld over het oppervlak van de fundering.
De zachte grond heeft er voor gezorgd dat er niet geheid kon worden, zoals je zelf al had uitgevonden. Wanneer er wel geheid kon worden, zouden de funderingspalen de hoge spanningen op de hoekpunten kunnen opnemen. Echter doordat de fundering uit een bakstenen plaat bestaat, is dit niet het geval. Om te zorgen dat er een alzijdige druk ontstaat heeft Pisano dus gekozen voor een rond grondvlak.
Hopelijk is alles zo duidelijk!
Heel veel succes met je PWS!
Groetjes Pauline
-
Hoi Pauline,
Heel erg bedankt voor je antwoord. Je hebt me goed geholpen!
Groetjes
Suzan