Gyrosensor
-
Hoe werkt een gyrosensor en hoeveel (en watvoor) sensoren zitten erin? Wat werkt beter in ons geval(zie onder), een gyrosensor of een gyroscoop?
Onze meesterproef:
Op de maan ligt een plastic zak die Recycle Valley (het bedrijf van Arnout Schaap) wil ophalen. Meneer Schaap heeft dit gigantische project in kleine deelonderwerpen gedeeld en laat de verschillende stukken uitwerken doot verschillende groepen mensen. Wij hebben dus één onderdeel gekregen die we moeten oplossen. Dit is om de CubeSat rechtop te laten landen op de maan. Hiervoor moet de CubeSat schokbestendig zijn en zichzelf in de goede positie kunnen draaien, dat wil zeggen, met de onderkant onder. De CubeSat moet zichzelf dus kunnen bewegen en kunnen bepalen wat zijn boven- en onderkant is. Deze CubeSat moeten we testen in een zwembad omdat we in water kunnen nabootsen wat er op de maan ongeveer gaat gebeuren. Daarom moet de CubeSat ook waterdicht zijn. -
Hoi Machteld,
wat een super vette opdracht! Heb je al eens gegoogled naar "attitude control cubesat". Mocht je er niet uitkomen of een bepaald gedeelte niet snappen stuur dan een berichtje dan help ik je verder!
Groetjes,
Juul
-
Bedankt voor uw suggestie. We gaan hier zeker naar kijken en als we vragen hebben dan hoort u het.
M.v.g.
Machteld -
@Juul-Jongbloed Beste Juul Jongbloed,
We hebben nog een vraag en we hopen dat u ons daar ook mee kunt helpen. Wat weet u van een gyrosensor? Zou dit werken in een cubesat?
Wij weten dat dit zou moeten werken om te bepalen in welke hoek de cubesat staat en dat deze gegevens door kan geven met bijvoorbeeld arduino.Met vriendelijke groet,
Machteld -
Beste Machteld,
Ik heb het idee dat jullie een beetje vastlopen op de werking van een gyrosensor. Hebben jullie misschien een concrete vraag over de theorie die jullie hierover hebben opgezocht? Om jullie een beetje op weg te helpen het volgende:
Een gyrosensor kan de verandering van hoek bepalen in een richting. Je wil de verandering van de hoek in iedere richting weten. Om te bepalen ten opzichte van wat die hoek precies veranderd is heb je nog een andere sensor nodig.
De info van deze sensors samen met informatie over het magnetische veld worden verwerkt door een (arduino) microcontroller. Deze zorgt er op zijn beurt weer voor dat de reaction wheels en de magnetorquers worden aangedreven.Het nadeel is dat zo een attitude control system erg duur is voor een schoolproject. Misschien is het een idee om met jullie natuurkunde leraar te overleggen over een eventuele andere oplossing.
Groetjes,
Juul
-
Beste Juul Jongbloed,
Wij hadden het idee dat als je op de aarde je gyrosensor zo instelt dat het nulpunt de onderkant van je CubeSat is dat dit dan ook door de zwaartekracht zou moeten werken op de maan.
We twijfelen nu of dit wel klopt.M.v.g.
Machteld Meeuwissen -
Beste Machteld,
ik weet niet zeker of ik jullie idee goed begrijp. Kunnen jullie dit misschien uitgebreider uitleggen? Zouden jullie dan bijvoorbeeld programmeren onder welke hoek de cubesat landt? Dan zou je dus ook de stand van de maan tov de aarde moeten weten op het moment dat de cubesat wil landen.
Ik hoor graag van je,
Juul