Biodiesel PWS Middag
-
Beste Sanne,
Ik heb mij aangemeld voor de PWS middag aankomende donderdag. Het onderwerp van mijn PWS is biodiesel. Hierbij wil ik voornamelijk naar het scheikundig proces kijken met dan ook de onderszoeksvraag: Hoe wordt biodiesel gemaakt?
Voorlopig zijn mijn deelvragen als volgt:- Waarom wordt biodiesel gemaakt?
- Van welke grondstoffen kan je biodiesel maken?
- Wat is het scheikundig proces tijdens de vorming van biodiesel?
- Wat zijn de voor- en nadelen van biodiesel?
Ik heb mij ingeschreven voor het practicum Biodiesel bij bij het praktisch deel. Ik vroeg mij af of er al een idee is van wanneer die plaats zal vinden. Ik wil mijn PWS op dat practicum baseren. Maar mijn deadline is al op 16 januari! Ik hoop dat ik het practicum nog wel bij jullie kan doen, maar als dat niet gaat lukken zou ik dit graag op tijd willen weten.
Tijdens de PWS middag wil ik mij voornamelijk focussen op hoe ik het beste mijn pws kan maken. Wellicht hebben jullie veel informatie over mijn onderwerp of andere algemene informatie over een PWS. Ik merk dat ik het erg lastig vind om aan mijn PWS te werken. voormanelijk omdat ik nog geen concreet plan heb van wat ik ga doen. Dat komt ook omdat ik geen zekerheid heb over dat practcum dat ik wil doen bij jullie. Misschien kunnen wij samen en beter plan maken?
Alvast bedankt!
-
Wat ik vergeten ben te melden is dat ik dit werkstuk alleen maak. Over het algemeen is dat prima, maar daarom stand ik hier en daar. Mijn begeleider helpt wel, maar ik zou ook graag met iemand anders willen brainstormen!
-
@annemariepeek
Beste Annemarie,Het spijt me om te moeten vertellen dat je workshop dit jaar al heeft plaatsgevonden. Daarna is er geen animo geweest voor de workshop en daarom wordt hij dit jaar niet meer gegeven.
Wat ik wel voor je kan doen is je morgen het proefschrift geven voor de proef en die kun je dan op school uitvoeren. Het enige dat je dan mist is de analyse van de biodiesel. Daarnaast heb ik nog wel extra informatie voor je en ik kan het scheikundige proces uitleggen. Plus hoe je je PWS goed kunt maken.Ik zou je daarom willen uitnodigen voor de PWS middag morgen. Ik zal de je tijd en locatie persoonlijk mailen.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Beste Sanne,Bedankt voor je reactie. Erg jammer dat ik het practicum niet zou kunnen volgen. Ik ontvang dan ook graag alle overige informatie zodat ik het zelf kan uitvoeren.
Tot morgen!
-
Beste Sanne,
Nogmaals erg bedankt voor je hulp tijdens de pwsmiddag. Wij zijn nog aan het kijken of ik mijn biodiesel kan analyseren met de GC. Mijn begleider heeft gezegd dat ik het ook zou kunnen vergelijken op basis van de viscositeit. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken en wat kan ik met die resultaten concluderen?
Groetjes, Annemarie -
Sanne Nielsen zie graag mijn vorig bericht
-
@annemariepeek
Jaa dat zou wel kunnen, maar het is wel moeilijk omdat je geen zuivere biodiesel hebt om het mee te vergelijken.Een proef om de viscositeit te meten is erg simpel en wordt vaak gebruikt als voorbeeld proef in onze presentaties. Je hebt een klein balletje, lange doorzichtige buis en een stopwatch nodig. Ergens onderaan en bovenaan moet je twee lijnen zetten. Om de viscositeit te meten moet je weten hoe lang het balletje erover doet om deze bepaalde afstand in de buis te vallen. Gebruikmakend van een formule van Navier kun je hieruit de viscositeit bepalen.
De formule is: snelheid = (2/9) * straal^2 * g * ( (dichtheid vloeistof - dichtheid lucht) / viscositeit ).Ik zou alleen niet zo snel weten hoe je aan zuivere biodiesel zou kunnen komen als vergelijkingsmateriaal.
Groetjes,
Sanne -
Sanne Nielsen
Het analyseren met de GC/MS is gelukt en ik heb echt biodiesel gemaakt! Dus bedankt voor je bericht, maar ik hoef dus niet meer te vergelijken op basis van de viscositeit.Ik heb wel een vraag over de benaming van een molecul. Wanneer het teraedisch intermedium heeft plaatsgevonden, kan dat molecuul dus weer uiteenvallen in de oorsprokelijke situatie, de triglyceride of de methylesther. wanneer dat tweede is gebeurd, blijft die grote groep over (zie bijlage). hoe heet dit molecuul? dit is de stap voordat het glycerol wordt. En als het geen naam heeft, hoe kan ik dit dan het beste beschrijven?
Groetjes, Annemarie
-
Ik zou niet de naam van het molecuul weten. Wat ik wel weet is dat O- super reactief is, dus gelijk een h+ opneemt. Wat ik verwacht in de oplossing is dat er niet dit intermediair bestaat, want in dat geval zouden alle transveresteringen (het afvallen van de zijgroepen) tegelijk plaats moeten vinden. Ik verwacht dat ze ongeveer een voor een gaan. En dat je eerst een molecuul krijgt met 2 lange staarten en 1 OH groep, dan 1 lange staart 2 OH groepen en als laatst glycerol.