GPS
-
Geachte heer/mevrouw,
Een van de onderdelen van het eindexamen is het profielwerkstuk. Dit is een werkstuk waarin op samenhangende wijze kennis, inzicht en vaardigheden aan de orde komen, die van betekenis zijn voor het profiel dat een leerling volgt. Dit werkstuk wordt geschreven gedurende de zesde klas van het VWO en zal uiteindelijk een verslag rond de 40 bladzijden worden. Aan het einde van de vijfde klas moet men al een onderwerp hebben gekozen, met hoofd en deelvragen over dat geen wat men wilt onderzoeken binnen het werkstuk. Hierbij moet rekening worden gehouden met de beschikbaarheid van bronnen.
Ik wil mijn PWS over GPS(Global Positioning System) doen. Ik wil het vooral over de positie bepaling hebben. Nu vroeg ik mij af, of het mogelijk is om mij informatie te verstrekken over dit onderwerp (denkend aan boeken en deskundig hulp.)?
Ik hoop van u te horen.Met vriendelijke groet
-
Beste Wouter,
Bedankt voor de links en dat u mij wil helpen.
Ik had een vraag over het tweede boek(Misra and Enge (2011), Global Positioning System: Signals, Measurements, and Performance), kan ik dit boek bij de bibliotheek van de TU Delft lenen?Met vriendelijke groet,
Namo -
Beste Namo,
Leuk onderwerp heb je gekozen! Ik kan je zeker helpen. Veel van de literatuur en artikelen die over GPS geschreven zijn, zijn in het Engels. Het kan zijn dat je hier even aan moet wennen. Te beginnen met:
Kaplan and Hegarty (2005), Understanding GPS: Principles and Applications
Misra and Enge (2011), Global Positioning System: Signals, Measurements, and PerformanceHier wordt op YouTube uitgelegd hoe GPS werkt:
Misschien leuk om je te verbreden en niet alleen te focussen op GPS (van de VS), maar ook op andere navigatie systemen zoals GLONASS (van Rusland) en GALILEO (van Europa, heel actueel!).
Verder kan ik je natuurlijk de Wikipedia pagina van GPS aanraden.
Scan een beetje door de informatie heen en laat maar weten als je vragen hebt!
Grt. Wouter
-
Beste Namo,
Het boek is wel verkrijgbaar in de bieb van de TU Delft, maar momenteel uitgeleend. Om te lenen uit de collectie van de TU Delft moet je lid worden van de bieb. Kijk hier voor meer informatie. Zodra je lid bent kun je een aanvraag doen voor het boek, waarna het binnen 4 weken beschikbaar komt.
Ik zou in eerste instantie het beschikbare boek van Kaplan en Hegarty (2005) erop naslaan. Lukt het om een goede onderzoeksvraag te bedenken?
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Is goed. Bedankt.
Ik heb voorlopig als onderzoeksvraag deze twee vragen: Hoe werkt het GPS? en Hoe wordt je positie bepaald d.m.v. het GPS?Grt. Namo
-
Beste Namo,
Als je onderzoek doet stel je altijd één hoofd/onderzoeksvraag op. Deze onderzoeksvraag kan niet direct beantwoord worden en daarom bedenk je een paar kleinere deelvragen. De antwoorden op deze deelvragen leiden gezamelijk tot een antwoord op de hoofdvraag: je conclusie.
De twee "onderzoeksvragen" die je nu hebt zijn redelijk snel te beantwoorden door een beetje literatuurstudie, zonder experiment. Misschien is het een idee dat je een toepassing of een proef bedenkt waarbij je GPS nodig hebt, hieruit een hoofdvraag afleidt en de twee vragen die je nu hebt bedacht gebruikt als deelvragen.
Grt. Wouter
-
Beste Wouter,
Bedankt voor je advies. Ik zal mijn onderzoeksvraag aanpassen.
Grt. Namo